MM019 Mimarlıkta Değerlendirme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM019
Ad Mimarlıkta Değerlendirme
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN


Dersin Amacı

Mimarlıkta değerlendirme kavramı ve bina değerlendirme yöntem ve teknikleri üzerine bilgi sağlamak

Dersin İçeriği

Mimarlıkta Değerlendirme/ Değerlendirme Kavramı; nitel, nicel ve karma değerlere dayalı yaklaşımlar, sophistike ve uniform teknikler/ Tasarım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri/ Kullanım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri; binada strüktürel performanstan mekânsal konfora kadar her şeyi adım adım ölçmek/ Seçilmiş bir bina için kullanım sürecinde değerlendirme çalışmalarının ayrıntılı analizi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Baird, G. (1996). Building evaluation techniques, McGraw-Hill, New York.Preiser, W. F. E., Rabinowitz, H. Z., and White, E. T. (1988). Post-occupancy evaluation, Van Nostrand Reinhold, New York.Preiser.W, Vischer J, Assessing building performance, Elsevier, 2005. Preiser, W.F.E., Rabinowitz, H.Z., White, E.T., (1988), Post-Occupancy Evaluation, New York: Van Nostrand Reinhold.

Notlar

Cooper, I. (2001). “Post-Occupancy Evaluation - Where Are You?” Building Research & Information, 29(2), 158-163. Guide to Post Occupancy evaluation, University of Westminster


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimari tasarımda ve değerlendirmede kullanılacak teknikleri seçer
ÖÇ02 Kullanım sürecinde değerlendirme çalışmalarının ayrıntılı analizini yapar
ÖÇ03 Bina programını test eder /sınar
ÖÇ04 Kullanım sonrası değerlendirmenin önemini anlar, uygular
ÖÇ05 İstatistiksel veri analizi yöntemlerini kullanabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanma.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanma.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanma. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirme.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapma.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanma.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlama. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanma.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütme.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretme. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade etme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlama.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapma.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 KSD’ nin amacı ve bina gereksinim ve performansı Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 KSD’nin Tarihi Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 KSD’nin Ortaya Çıkan Modelleri Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Hızlı Tepki Veren Çalışmalar Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Etkin KSD Süreci Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 KSD’nin Avantajları Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ara sınav Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
8 Değerlendirme Modelleri Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Binaların değerlendirilmesinde kavramsal model Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Değerlendirme yöntem ve teknikleri Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Gözlem ve görüşme Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Anket, Farklı anlamlar ölçeği (semantik scale) Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Çizim, plan, şema ve resimlerle yapılan tespitler Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Resimli ve yazılı anlatım Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Donatı ve aktivite tespit şemaları kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Örnek değerlendirmelerin analiz edilmesi Kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl sonu sınavı Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS