MM571 Mimari Ürünlerin Okunması Üzerine Yöntem Analizleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM571
Ad Mimari Ürünlerin Okunması Üzerine Yöntem Analizleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT


Dersin Amacı

Bina ve kent (yerleşim) ölçeğinde öznel ve nesnel analiz. Anlamsal ve dizimsel değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi. Görsel çevrede değerlendirme tekniklerinin uygulanması. Tasarımda değerlendirme sürecine bakışı genişletmek. İstatistiksel veri analizi yöntemlerini kullanabilmek.

Dersin İçeriği

Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) araştırılması. Algı kuramları, imge, biliş kavramlarının araştırılması. Değerlendirme yöntem ve tekniklerinin analizi. Öznel ve nesnel ilişkileri ölçmek. Ölçme (değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Berger, J., (1986), Görme Biçimleri, (Çev. Y. Salman), Metis, İstanbul. Cross, N. (ed.), (1984), Development in Design Methodology", New York: John Wiley and Sons. Gero, J. S., Maher, M. L. (ed.), (1993) "Modelling Creativity and Knowledge-Based Creative Design", New Jersey:Lawrence Erlbaum Assoc. Hays, K. M. (ed.), (2000), "Architecture, Theory Since", New York: Columbia University&MIT. Hubka, V., Eder, W. E., (1996), "Design Science", London: Springer Verlag, Jacques, R., Powell, J. A., (1981), Design: Science: Method", Surrey: West House. Jones, J. C., (1992), "Design Methods", London: David Fulton. Pallasmaa, J. (2005), The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. John Wiley: New York. Rowe, P. G., (1987), "Design Thinking", Cambridge Mass: The MIT Press,. Schulz, C. N. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York.

Notlar

İnternet veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimaride insan, işlev ve biçim arasındaki ilişkileri değerlendirir.
ÖÇ02 Mimari kompozisyonda görsel algıyı yorumlayabilme becerisini geliştirir.
ÖÇ03 Kentsel tasarımda görsel algıyı yorumlayabilme becerisini geliştirir.
ÖÇ04 Mimari ürünleri değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanabilme becerisini geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma. Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) anlatımı1 İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mimarlık ve tasarım alanında ortaya konan kuram ve söylemlerin (düşünce ürünlerinin) anlatımı 2 İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Örnek araştırmaların sunumu. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Örnek araştırmaların tartışılması. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Algı kuramları, imge, biliş kavramlarının anlatımı. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Araştırmaların sunumu. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Önceki konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi amacıyla serbest anlatım teknikleriyle yapılan uygulama çalışmaları 1 İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi amacıyla serbest anlatım teknikleriyle yapılan uygulama çalışmaları 2 İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Araştırmaların tartışılması. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Öğrenci çalışmalarının incelenmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Görsel çevre, yerin karakteri, anlam ve kimlik veren öğelerin örnekler üzerinden anlatımı. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Fiziksel ve sosyo-kültürel öğelerin anlatım teknikleri hakkında bilgi aktarımı. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl sonu sınavları Ödev hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl sonu sınavları Ödev hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS