Genel Bilgi
Kod | MN0013 |
Ad | Principles of Nanostructures and Nanodevices |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAMİDE KAVAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, nanoyapıların temel ilkelerini kapsar; kuantum noktaları, kuantum telleri, nanotüpler vb. dahil olmak üzere farklı nanoyapıların ve cihazların sentezini ve karakterizasyonunu tartışır.
Dersin İçeriği
Nanobilim ve nanoteknoloji kavramı; yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya yaklaşım; kuantum mekaniği kavramlarının gözden geçirilmesi; nano ölçekte malzemelerin mekanik, optik, manyetik ve elektriksel özellikleri; nano ölçekli aygıtlarda kuantum boyut etkileri; kuantum nokta kontaklarında taşınım olayı, kuantum noktalar, nanoparçacıklar ve nanotüpler; nano ölçekli aygıtlarda yüklenme etkisi: kuantum kuyuları, kuantum telleri ve kuantum noktaları; tek elektronlu cihazlar ve Coulomb perdelemesi; karbon nanotüpler; moleküler elektronik; nano aygıtlardaki son gelişmeler.
Dersin Ön Koşulu
Kuantum Fiziginin Temelleri
Kaynaklar
1-) V. Pokropivny et al., Introduction to Nanomaterials and Nanotechnology, Tartu University Press, (2007) 2-) Sulabha K. Kulkarni Nanotechnology: Principles and Practices, Capital Publishing Company (2011)
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nanobilim ve nanoteknoloji hakkında bilgi alır. |
ÖÇ02 | Kuantum mekaniksel kavramları öğrenir. |
ÖÇ03 | Nano ölçekte malzemelerin mekanik, optik, manyetik ve elektriksel özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Nanoparçacık, nanotüp, kuantum noktalarda taşınım mekanizması hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Kuantum kuyuları, kuantum telleri ve kuantum noktaları gibi nano ölçekli cihazlarda yüklenme etkisi hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Carbon nanotüpler ve moleküler elektronik konusunda fikir sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora çalışması esnasında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları etkin kullanabilir. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen bilgilerden sonuçlar çıkarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanı ile ilgili matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel araştırmanın mantığı, tasarımı, sonuçlanması ve sonuçların aktarılması hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Malzeme ve nanoteknoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Malzeme bilimi ve nanoteknoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili yeni düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Malzeme ve nanoteknolojiye ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası çalışmaların yürütülmesinde liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramların öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nanobilim ve nanoteknoloji kavramları | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya yaklaşımlar | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
3 | Kuantum mekaniği kavramlarının gözden geçirilmesi | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Nano ölçekte malzemelerin mekanik, optik, manyetik ve elektriksel özellikleri | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Nano ölçekte malzemelerin mekanik, optik, manyetik ve elektriksel özellikleri (devam) | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Kuantum nokta temaslarında, kuantum noktalarında, nanoparçacıklarda ve nanotüplerde taşıma olayları | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Kuantum nokta temaslarında, kuantum noktalarında, nanoparçacıklarda ve nanotüplerde taşıma olayları (devam) | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Arasınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kuantum kuyuları, kuantum telleri ve kuantum noktaları | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | |
10 | Kuantum kuyuları, kuantum telleri ve kuantum noktaları (devam) | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tek elektronlu aygıtar ve Coulomb perdeemesi | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Karbon nanotüpler | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Moleküler elektronik | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Nano cihazlarda son gelişmeler | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Nano cihazlarda son gelişmeler (devam) | Kitapta ilgili konu okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sınavı | Yazılı Final Sınavı | |
17 | Yariyil Sinavi | Yazili Final sinavi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |