Genel Bilgi
Kod | PM583 |
Ad | Çevresel Risk Değerlendirmesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURİYE SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda, sektörel faaliyetlerin Çevresel Risk Değerlendirmesi (ÇRD) sürecinden geçirilmesi gerekliliğine dair farkındalık ve etkinlik kazandırılması
Dersin İçeriği
Çevresel faktörlerle ilişkili fiziksel yatırımlara yönelik karar verme süreci içerisinde yer alan ayrıca etki değerlendirme çalışmaları kapsamına giren ve bu yönde bir araç olarak kullanılan risk değerlendirmesinin kapsamı ve aşamaları. Tehlike, risk, etki, çevresel risk ve çevresel etki kavramlarının tanımlanması. Bireysel veya toplumsal risklerin değerlendirilmesinin dışında, doğal çevresel faktörlere yönelik doğrudan ya da dolaylı etkilere yol açan, risklerin tanımlanması ve bu risklerin değerlendirilmesinde ve yönetilmesinde kullanılan yöntemler, örnek uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.
Notlar
Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekansal boyutu olan farklı sektörlerin çevre üzerindeki etkilerini tanır. |
ÖÇ02 | Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür. |
ÖÇ03 | Çevresel Risk Değerlendirme analiz ve değerlendirme süreçlerinin temel aşamalarını bilir. |
ÖÇ04 | Sürdürülebilir kalkınma kapsamında Çevresel Risk Değerlendirme çalışmalarının etkinliğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, yöntem oluşturma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisansüstü programında ürettiği çalışmalarını, alanındaki ulusal ve uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj planlama ve tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj planlama ve tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği konusunda bilgiler. 14 haftalık ders programının tanıtımı. Kaynak tanıtımı. | Ders notlarının güncellenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ders kapsamında yapılacak öğrenci sunum kapsam ve konularına karar verilmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Önleyici politikalar ve Bütüncül Çevre Yönetimi hakkında kuramsal çerçevede bilgi aktarımı | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bütüncül Çevre Yönetimi kapsamında ÇRD'nin yeri ve etkinliği. | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | ÇRD'nin Türkiye'deki gelişim süreci ve yasal sınırlayıcıları | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | ÇRD'nin uluslararası düzeyde uygulamalarının incelenmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çevresel Risk Değerlendirme (ÇRD) çalışmalarının peyzaj mimarlığı faaliyetlerindeki yeri. | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Seçilen farklı sektörel çalışma örnekleri (Enerji) üzerinden planlama süreçlerine ÇRD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Seçilen farklı sektörel çalışma örnekleri (Ulaşım) üzerinden planlama süreçlerine ÇRD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Seçilen farklı sektörel çalışma örnekleri (Tarım) üzerinden planlama süreçlerine ÇRD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Seçilen farklı sektörel çalışma örnekleri (Turizm) üzerinden planlama süreçlerine ÇRD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma (2) | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma (3) | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yıl Sonu Sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Bütünleme Sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |