ST0059 Akdeniz İhtiyoplanktonu

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0059
Ad Akdeniz İhtiyoplanktonu
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SİNAN MAVRUK


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders kapsamında balık yumurta ve larvalarının ontogenetik gelişimi anlatılacak, ihtiyoplanktonun morfolojik özellikleri ele alınacak ve bazı temel gruplarda ihtiyoplanktonun tür teşhisleriyle ilgili uygulamalar yapılacaktır. Denizel kemikli balıkların önemli bir kısmı erken yaşam evrelerini pelajik ortamda geçirmektedirler. Planktonik olan bu embryonik ve larval formlar, meroplankton kapsamında ele alınmakta ve aktif hareket kabiliyeti kazanıp, nektonik yaşama geçinceye kadar, balık planktonu anlamına gelen ihtiyoplankton adını almaktadır.

Dersin İçeriği

Balıklarda üreme davranışları ve ihtiyoplankton, İhtiyoplanktonun örneklenmesi, fiksasyonu, saklanması, İhtiyoplankton verisinin kullanım alanları, Akdeniz Kemikli Balıkları, yumurta, prelarva ve postlarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri, Akdeniz ihtiyofaunasının temel grupların yumurta ve larvalarında tanımlama uygulamaları

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Blaxter, J. (1988). Pattern and variety in development. In W. S. Hoar & D. J. Randall (Eds.), Fish Physiology , The Physiology of Developing Fish (pp. 1–48). San Diego, California: Academic Press, INC. Harcourt Brace Jovanovich, Publishers. Mater, S., & Çoker, T. (2004). Türkiye Denizleri İhtiyoplankton Atlası. İzmir: Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları. Fuiman, L. A., & Werner, R. G. (2002). The Unique Contributions of Early Life Stages. Blackwell Science. Leis, J. M. (1993). Larval fish assemblages near Indo-Pacific coral reefs. Bulletin of Marine Science, 53(2), 362–392. Lo-Bianco, S. L. (1956). Uova, larve e giovanili di Teleostei. Napoli: Pabblicata dalla Stazione Zoologica di Napoli. Mundy, B. C., Leis, J. M., & Trnski, T. (1990). The Larvae of Indo-Pacific Shore-Fishes. Copeia. DOI:10.2307/1446520 Okiyama, M. (1988). An Atlas of the Early Stage Fishes in Japan. Tokyo: Tokai Universty Press. Richards, W. J. (2006). Early Stages of Atlantic Fishes: an Identification Guide for the Western Central North Atlantic. FL. USA: CRC Taylor & Francis Group. Rodríguez, J. M., Alemany, F., & García, A. (2017). A guide to the eggs and larvae of 100 common Western Mediterranean Sea bony fish species. Rome: FAO. Retrieved from http://www.fao.org/3/a-i7708e.pdf Russell, F. S. (1976). The Eggs and Planktonic Stages of British Marine Fishes. London: Academic Press.

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kemikli balıklarda ontogenetik gelişim süreçlerini anlar
ÖÇ02 Balık yumurta ve larvalarının morfolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Aile, Cins, Tür, Morfotip ve Morfogrup kavranmlarını tanımlar
ÖÇ04 Yaygın türlere ait yumurta ve larvaların teşhislerini yapabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Balıklarda üreme davranışları, ontogenetik ve ihtiyoplankton Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İhtiyoplankton örnekleme ve fiksasyon yöntemleri Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 İhtiyoplankton verisinin su ürünleri ve deniz biyolojisindeki kullanım alanları Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
4 Akdeniz Kemikli Balıkları Ders notları ilgil isayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Yumurtaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
6 Prelarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
7 Postlarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Clupeiform yumurta ve larvalarının morfolojisi ve tanımlanması Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
10 Myctophiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
11 Stomiiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
12 Perciformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması-1 Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
13 Perciformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması-2 (Scombridler) Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
14 Pleuronectiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
15 Larvaların teşhisinde alternatif yaklaşımlar Ders notları ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.11.2022 10:08