ST0057 Mikroplastik Kirliliği ve Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 4-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0057
Ad Mikroplastik Kirliliği ve Araştırma Yöntemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU


Dersin Amacı

Bu dersin amacı mikroplastik kirliliği öğrenmek, mikroplastik kirliliğin yaşam üzerindeki etkilerini anlamak, organizmalarla etkileşimleri öğrenmek, mikroplastik kirliliğin araştırma yöntemlerini öğrenmektir

Dersin İçeriği

Mikroplastik nedir? Mikroplastik tipleri nelerdir? Mikroplastik kirliliğinin kaynakları. Mikroplastik kirliliğinin çevreye bulaşma yolları. Mikroplastik kirliliğinin canlılara olan etkisi. Mikroplastik kirliliği araştırma yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Azzarello, M. Y., & Van Vleet, E. S. (1987). Marine birds and plastic pollution. Marine Ecology Progress Series, 295-303. Eriksen, M., Lebreton, L. C., Carson, H. S., Thiel, M., Moore, C. J., Borerro, J. C., ... & Reisser, J. (2014). Plastic pollution in the world's oceans: more than 5 trillion plastic pieces weighing over 250,000 tons afloat at sea. PloS one, 9(12), e111913 Seltenrich, N. (2015). New link in the food chain? Marine plastic pollution and seafood safety. Environmental health perspectives, 123(2), A34 Gündoğdu, S., & Çevik, C. (2017). Micro-and mesoplastics in Northeast Levantine coast of Turkey: The preliminary results from surface samples. Marine Pollution Bulletin, 118(1), 341-347. Thompson, R. C., Olsen, Y., Mitchell, R. P., Davis, A., Rowland, S. J., John, A. W., ... & Russell, A. E. (2004). Lost at sea: where is all the plastic?. Science, 304(5672), 838-838. Gündoğdu, S., Çevik, C., & Karaca, S. (2017). Fouling assemblage of benthic plastic debris collected from Mersin Bay, NE Levantine coast of Turkey. Marine pollution bulletin, 124(1), 147-154. Gündoğdu, Sedat, et al. "Microplastics in municipal wastewater treatment plants in Turkey: a comparison of the influent and secondary effluent concentrations." Environmental monitoring and assessment 190.11 (2018): 626. Gündoğdu, S., Cevik, C., Ayat, B., Aydoğan, B., & Karaca, S. (2018). How microplastics quantities increase with flood events? An example from Mersin Bay NE Levantine coast of Turkey. Environmental Pollution, 239, 342-350. Chae, Y., & An, Y. J. (2018). Current research trends on plastic pollution and ecological impacts on the soil ecosystem: A review. Environmental Pollution, 240, 387-395.

Notlar

Gündoğdu S. 2022. Plastik: Mucize mi Felaket mi? Yeni İnsan Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci mikroplastik tiplerini öğrenir.
ÖÇ02 Öğrenci mikroplastiklerin karasal ve denizel ortamlara nasıl bulaştığını öğrenir
ÖÇ03 Öğrenci mikroplastik kirliliğinin yarattığı olumsuz etkileri kavrar
ÖÇ04 Mikroplastik kirliliğini araştırma yöntemlerini kavrar.
ÖÇ05 Mikroplastik kirliliği ile canlı yaşamı arasındaki ilişkiyi öğrenir
ÖÇ06 Mikroplastik kirliliğini azaltmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Mikroplastik nedir? Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Mikroplastik kirliliği nedir? Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Mikroplastik kirliliği nasıl oluşur? Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mikroplastik kirliliğinin kaynakları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Mikroplastik kirliliğinin dünyadaki mevcut durumu Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mikroplastik kirliliğinin Türkiye'deki mevcut durumu Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Plastik kirliliğinin canlılara ve çevreye olan etkisi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sucul ortamdaki mikroplastik kirliliği Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Sucul ortamdaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 Karasal ortamdaki mikroplastik kirliliği Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
13 Karasal ortamdaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 Gıdadaki mikroplastik kirliliği Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 Gıdadaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Bütünleme Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS