Genel Bilgi
Kod | ST0057 |
Ad | Mikroplastik Kirliliği ve Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mikroplastik kirliliği öğrenmek, mikroplastik kirliliğin yaşam üzerindeki etkilerini anlamak, organizmalarla etkileşimleri öğrenmek, mikroplastik kirliliğin araştırma yöntemlerini öğrenmektir
Dersin İçeriği
Mikroplastik nedir? Mikroplastik tipleri nelerdir? Mikroplastik kirliliğinin kaynakları. Mikroplastik kirliliğinin çevreye bulaşma yolları. Mikroplastik kirliliğinin canlılara olan etkisi. Mikroplastik kirliliği araştırma yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Azzarello, M. Y., & Van Vleet, E. S. (1987). Marine birds and plastic pollution. Marine Ecology Progress Series, 295-303. Eriksen, M., Lebreton, L. C., Carson, H. S., Thiel, M., Moore, C. J., Borerro, J. C., ... & Reisser, J. (2014). Plastic pollution in the world's oceans: more than 5 trillion plastic pieces weighing over 250,000 tons afloat at sea. PloS one, 9(12), e111913 Seltenrich, N. (2015). New link in the food chain? Marine plastic pollution and seafood safety. Environmental health perspectives, 123(2), A34 Gündoğdu, S., & Çevik, C. (2017). Micro-and mesoplastics in Northeast Levantine coast of Turkey: The preliminary results from surface samples. Marine Pollution Bulletin, 118(1), 341-347. Thompson, R. C., Olsen, Y., Mitchell, R. P., Davis, A., Rowland, S. J., John, A. W., ... & Russell, A. E. (2004). Lost at sea: where is all the plastic?. Science, 304(5672), 838-838. Gündoğdu, S., Çevik, C., & Karaca, S. (2017). Fouling assemblage of benthic plastic debris collected from Mersin Bay, NE Levantine coast of Turkey. Marine pollution bulletin, 124(1), 147-154. Gündoğdu, Sedat, et al. "Microplastics in municipal wastewater treatment plants in Turkey: a comparison of the influent and secondary effluent concentrations." Environmental monitoring and assessment 190.11 (2018): 626. Gündoğdu, S., Cevik, C., Ayat, B., Aydoğan, B., & Karaca, S. (2018). How microplastics quantities increase with flood events? An example from Mersin Bay NE Levantine coast of Turkey. Environmental Pollution, 239, 342-350. Chae, Y., & An, Y. J. (2018). Current research trends on plastic pollution and ecological impacts on the soil ecosystem: A review. Environmental Pollution, 240, 387-395.
Notlar
Gündoğdu S. 2022. Plastik: Mucize mi Felaket mi? Yeni İnsan Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci mikroplastik tiplerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenci mikroplastiklerin karasal ve denizel ortamlara nasıl bulaştığını öğrenir |
ÖÇ03 | Öğrenci mikroplastik kirliliğinin yarattığı olumsuz etkileri kavrar |
ÖÇ04 | Mikroplastik kirliliğini araştırma yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ05 | Mikroplastik kirliliği ile canlı yaşamı arasındaki ilişkiyi öğrenir |
ÖÇ06 | Mikroplastik kirliliğini azaltmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Mikroplastik nedir? | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Mikroplastik kirliliği nedir? | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Mikroplastik kirliliği nasıl oluşur? | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mikroplastik kirliliğinin kaynakları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mikroplastik kirliliğinin dünyadaki mevcut durumu | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mikroplastik kirliliğinin Türkiye'deki mevcut durumu | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Plastik kirliliğinin canlılara ve çevreye olan etkisi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sucul ortamdaki mikroplastik kirliliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Sucul ortamdaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Karasal ortamdaki mikroplastik kirliliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Karasal ortamdaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Gıdadaki mikroplastik kirliliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Gıdadaki mikroplastik kirliliği araştırma metotları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Bütünleme | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |