ST0055 Su Ürünlerinde İstatistiksel Analiz Yöntemleri-1

6 AKTS - 4-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0055
Ad Su Ürünlerinde İstatistiksel Analiz Yöntemleri-1
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU


Dersin Amacı

Bu dersin amacı verilerin istastistiksel analizlerini ve sonuçların yorumlanabilir ve görselleştirilebilir olduğunu öğrencilere bilgisayar programları (SPSS/R/Tableau/EXCEL) yardımıyla öğretmektir.

Dersin İçeriği

İstastikte bazı temel kavramlar. Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi. Tanımlayıcı istatistikler. Parametrik Hipotez testleri (t-testi, z-testi, one-way ANOVA vb.). Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.). Korelayon ve regresyon analizi. Bazı büyüme modelleri. Varyans ve Kovaryans Analizi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gündoğdu S. (2014). The usage of common multiple comparison tests (post-hoc) in fisheries sciences. Journal of FisheriesSciences. com 8 (4), 310-316 Gündoğdu, S., & Baylan, M. (2016). Farklı parametrizasyon tekniklerinin Saurida lessepsianus (Russell, Golani & Tikochinski, 2015)’un von Bertalanffy büyüme parametrelerinin tahminine etkisi. Su Ürünleri Dergisi, 32(4), 205-208.

Notlar

Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım. Crawley, M. J. (2012). The R book. John Wiley & Sons


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu ders ile öğrenciler gerek gerçek çevreden gerekse de deneme çalışmalarından elde edilen verileri analiz etme becerisine sahip olacaklardır.
ÖÇ02 Eldeki verilerin analiz öncesi nasıl analize hazır hale getirileceğini öğrenir
ÖÇ03 Analiz sonuçlarının nasıl görselleştirileceğini öğrenir.
ÖÇ04 Yaygın kullanılan istatistik paket programlarından bazılarına genel anlamda hakim olur.
ÖÇ05 İstatistik paket programlarından elde edilen çıktıları nasıl yorumlayacağı becerisini kazanır
ÖÇ06 Farklı disiplinler arasındaki ilişkiyi istatistiksel olarak kurgulama yeteneğini kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistikte bazı temel kavramlar Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
2 Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi ve Tableau/Excel/SPSS uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Tanımlayıcı istatistikler Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Excel/R/Tableau programında Tanımlayıcı istatistiklerin hesaplanması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Parametrik Hipotez testleri (t-testi, z-testi, one-way ANOVA vb.) Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Parametrik Hipotez testleri ve R/SPSS uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.) Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Parametrik olmayan hipotez testleri ve Spss uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.) ve SPSS uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Korelayon ve regresyon analizi ve R/SPSS uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Bazı büyüme modelleri ve R uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Varyans ve Kovaryans Analizi Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Varyans ve Kovaryans Analizi ve SPSS uygulaması Ders notlarının okunması gereklidir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bütünleme Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS