Genel Bilgi
Kod | ST0053 |
Ad | R Ortamında veri Görselleştirme ve Grafik Hazırlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Veri görselleştirme bilginin grafiklerle temsil edilerek kolayca anlaşılabilir hale getirilmesi sürecini ifade etmektedir. Günümüzde veri görselleştirme uygulamaları, bilimsel bilginin raporlanması ve sunulması süreçlerinin en önemli basamaklarından birini oluşturmaktadır. Yüksek kalitede grafiklerin bilimsel makalelerin yayınlanma potansiyelini önemli ölçüde arttırdığı bir gerçektir. Grafik hazırlama amacıyla en yaygın kullanılan yazılımlardan biri R İstatistiksel Programlama Dili ve Hesaplama Ortamıdır. Açık kaynaklı bir yazılım olan R binlerce kütüphanesiyle grafik uygulamalarda sınırsız seçenek sunmaktadır. Bu ders kapsamında temel R fonksiyonları ve ggplot kütüphaneleri ile yüksek kalitede grafiklerin hazırlanması ele alınacaktır. İhtiyaç duyulan R becerileri ders kapsamında verilecektir.
Dersin İçeriği
Temel R kullanımı, R grafiklerinin grameri, R ortamında saçılım grafikleri, çizgi grafikleri, bar ve yığılı bar grafikleri, kutu grafikleri, pasta grafikleri, haritalama uygulamaları, kabarcık grafikleri ve kelime bulutları, çoklu grafik katmanlarıyla çalışma, farklı türde grafikleri bir arada kullanma, veri etiketleri ve grafik açıklamalarını düzenleme, grafik üzerine şekiller, formüller, çizelgeler ekleme, çoklu grafik gridleriyle çalışma.
Dersin Ön Koşulu
Temel İstatistik Dersini Almış Olmak
Kaynaklar
Data Visualization with R, https://rkabacoff.github.io/datavis/ R Graphics Cookbook https://r-graphics.org/
Notlar
Online Kitap: R Graphics Cookbook http://www.cookbook-r.com/Graphs/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | R terminali ile R Studio ve R Commander grafiksel kullanıcı ara yüzlerini tanır |
ÖÇ02 | Temel R kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | R ortamının temel fonksiyonlarını ve ggplot kütüphanelerini kullanarak saçılım, çizgi, kutu, hata, daire, kabarcık grafikleri gibi temel uygulamaların yanı sıra ileri seviye karma grafik uygulamalarını gerçekleştirir |
ÖÇ04 | R ortamında basit haritalar yapabilir |
ÖÇ05 | Grafik katmanları ve gridlerle çalışabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | R ortamı ve grafiksel kullanıcı arayüzleri hakkında temel bilgiler | Öğrenci bilgisayarına R terminali ile R Commander ve R Studio grafiksel kullanıcı ara yüzlerini yükleyecektir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | R Grafiklerinin Grameri | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Saçılım grafikleri | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Çizgi grafikleri ve düzleştiriciler | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Kutu grafikleri | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Bar ve yığılı bar grafikleri | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Pasta grafikleri | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
|
9 | R ortamında haritalama uygulamaları | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Kabarcık grafikleri ve kelime bulutları | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Grafik katmanlarıyla çalışma ve farklı grafik türlerini bir arada kullanma-1 | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Grafik katmanlarıyla çalışma ve farklı grafik türlerini bir arada kullanma-2 | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Veri etiketlerini ve grafik açıklamalarını yönetme | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Şekiller, formüller ve veri tablolarıyla görselliğin arttırılması | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Çoklu grafik gridleriyle çalışma | Örnek veri getirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |