SAFS0033 History and Philosophy of Science

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SAFS0033
Ad History and Philosophy of Science
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı geçmişten günümüze evren merakı ve anlayışı ile başlayan süreci ve bilimsel yöntem sürecini işlemektir. İnsanın bilimle olan ilişkisi ve bilimde bugüne kadar yaşanan gelişmeler ve bunların insan yaşamı üzerindeki etkilerini bir bütünlük içinde öğrencilerin felsefi boyutuyla tartışmak ve öğrencilerin bir bütünlük içinde çalıştıkları konuyu anlamalarını ve bundan faydalanmalarını sağlamaktır. yüksek lisans ve doktora çalışmalarına farklı bir boyut kazandırmaktadır. Ayrıca bilimsel hayata ve olaylara bilimsel bakış açısını kavrayabilme. Derinin tüm yüksek lisans ve doktora öğrencilerine zorunlu ders olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İnsanoğlundan günümüze kadar doğadaki değişimler ve doğadaki değişimler bilimsel yaklaşımlarla sistematik bir bakış açısıyla işlenmiştir. İlk çağlardan günümüze bilgi toplumuna kadar tarım aletlerinin gelişimi, bilimin farklı dönem ve kültürlerdeki gelişimi ve dinamikleri incelenmektedir. Antik Çağ, Orta Çağ, Rönesans, İslam ve Osmanlı Dönemindeki bilimsel gelişmeler ve bilim-insan ilişkileri ve bunların Cumhuriyet dönemi ve günümüz bilişim çağlarına yansımaları. İnsanlığın bilim ve teknolojideki gelişimi ile birlikte bilim tarihi anlayışı ve günümüze kadar olan aşamalarını ortaya koymuştur. Bilgiye ulaşmak için bilim ve eğitim tarihinin tarihini ve felsefesini öğrenmek ve bilimsel düşünme yöntemlerini bilimsel olarak öğrenmek önemlidir. Bilim felsefesini anlamak, yeni bilgi ve teknolojinin geliştirilmesine yardımcı olabilir.

Dersin Ön Koşulu

no

Kaynaklar

George Sarton. 1948. Introduction to the History of Science

Notlar

. Colin A. Ronan. 1983. The Cambridge Illustrated History of the World’s Science. Cambridge University Press, Roberts, John Morris, 1997. A short history of the world: Oxford University Press, USA.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim ve felsefe tarihinin temel kavramlarını bir bütün olarak kavrayabilme ve Geçmişten günümüze kadar insanoğlunun öğrenme isteğinin tarihsel sürecini bilmek
ÖÇ02 İlk toplumların evrimini anlama, Tarihsel çağları ve bilimsel gelişmeye etkilerini öğrenme ve Bilimsel düşünce kavramını kavrama, yol ve yöntemleri öğrenmek.
ÖÇ03 Toplumlardaki bilimsel devrim ve dönüşümlerin bilim tarihine etkilerini anlamak ve felsefe ile bilim tarihini diyalektik bir bakış açısıyla öğrenmeyi sağlama.
ÖÇ04 Bilim tarihinin dönemsel gelişiminin bilimsel gelişime etkilerini kavrayabilme, Bilim felsefesinin önemini, olaylara bakış açısını ve felsefi düşünceyi kavrayabilme yetisi kazanma.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir Tarım Bilimi (Agroekoloji) ve Gıda Güvenliğinin temel prensipleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası platformda geçerli sertifikalı tarım sistemlerini ve kimyasal kalıntısız üretimi öğrenir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında var olan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su ve mineral döngüsünün ekosistem dinamikleri içerisinde yürütülmesinde uygun ekim nöbeti sistemlerini planlar ve yürütür.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlıklı bitkisel üretim materyalleri (tohum, fide, fidan) ve insan beslenmesinde faydalı hayvansal ürünler geliştirir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımına yönelik çevreye duyarlı stratejiler hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir toprak yönetimi için ekolojik eksenli toprak ve bitkinin sağlıklı beslenmesi konusunda gübreleme programları geliştirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık etmenleri, zararlı yabancı otlar, böcekler, nematodlar ve akarların sürdürülebilir mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sürdürülebilir tarım sistemlerinde bitkisel ve hayvansal üretimin bütünsel yaklaşımla yürütülmesini sağlar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanında ve doğru mekanizasyon programları oluşturmayı öğrenir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarımsal üretimde ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında ürün eldesini ve tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşımını sağlayacak yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda güvenliği ve gıda güvencesini teminat altına alacak sistemler geliştirebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Üretilen ürünün, üreticiye, maksimum fayda sağlamasına yönelik tarımsal işlemleri ve ekonomik analizlerini bilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında bağımsız veya ekip çalışması şeklinde Ar-Ge projeleri geliştirebilir ve uygulayabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlk çağlardan günümüze bilim tarihi ve bilim felsefesindeki gelişmeler. Tarım devrimi Mısır ve Mezopotamya'da Bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Bilim felsefesinin bilimsel gelişmeye katkısı ve teknoloji kavramları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Bilimsel bilgiye ulaşma yöntemleri, tümevarım ve tümdengelim yöntemleri. Bilimsel düşünme yöntemleri, bilimsel yaklaşım ve bilim mantığı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Antik Yunan ve Helenistik felsefe ve tarih. Antik Yunanistan'da Bilim Helenistik dönemde bilim Romalılarda Bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Orta Çağ Düşüncesinin ve Biliminin Gelişimi Sümerlerin bilimsel gelişmeye katkıları hangi alandadır? İslam Dünyasında Bilim İslam Dünyasının Batı Bilimine Etkisi Eski Orta Çağ, İslam ve Osmanlı dönemleri bilimlerindeki bilimsel gelişmeler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 İslami Bilimde Gerilemenin Nedenleri Skolastik Dönemde Avrupa ve İslam Dünyasında Bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Coğrafi keşifler. Dinlerin tarihi ve bilimin gelişimi üzerindeki herhangi bir etkisi. Baharat ve ipek yolları araştırmaları bilimsel gelişmelerin gelişmesinde etkili olmuştur. okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara SINAV okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rönesans Nedir, Nasıl Gelişmiştir, Rönesansın Bilime Etkisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 Astronomideki Gelişmeler ve Bilime Katkıları İstanbul'un Akdeniz'i fethi ve hakimiyeti altına almasının bilim tarihine ne gibi etkileri oldu? okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 temel Bilimler, Kimya, Tıp, Biyoloji ve Fizik Bilimlerinin Gelişimi Kopernik, Kepler ve Galileo Gallei. Kopernik ve Gaileliye fiziği bilimin gelişmesinin önünü açtı mı? Newton Fiziği okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 AYDINLATMA VE BİLİM ÇAĞI okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
13 ENDÜSTRİ DEVRİMİ VE BİLİMSEL GELİŞMELER Şimdiye kadarki sanayi devrimi 1. Buharın gücünü keşfetmek Sanayi Devrimi aşaması 2. Petrol ve kömür arama, Otomasyona geçiş Sanayi Devrimi aşaması 3. Elek ve elektronik, elektromanyetik ve bilgisayarın gelişimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Batı'da Rönesans'ın başlangıcında bilimin gelişmesine ne katkıda bulundu? Amerika'nın keşfinin bilim tarihine etkisi nedir? Sanayi devrimi, bilimsel gelişmelerin etkisiyle gelişmiştir. Kronolojik olarak endüstriyel vahiy süreci okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 İLETİŞİM ÇAĞI VE TEKNOLOJİLERİ VE BİLİMİ Yeşil devrim Biyoteknoloji nanoteknoloji Endüstri 4.0 Yapay zeka okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 TÜRKİYE FELSEFE VE TARİH BİLİMİNDE İLERİ ÇALIŞMALAR okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
17 FİNAL SINAVI okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 08:17