TE555 Kırsal Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE555
Ad Kırsal Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MÜGE DAVRAN


Dersin Amacı

Kırsal kalkınma çalışmalarında önemli bir bileşen olan kırsal kadın ve toplumsal cinsiyet konularında farkındalık yaratmak ve farklı konular açısından (göç, eğitim, istihdam, toplumsal roller vb) toplumsal cinsiyet analizi yapmak.

Dersin İçeriği

Kırsal kalkınma kavramı, toplumsal cinsiyet kavramı ve gelişimi, toplumsal cinsiyetin kuramsal analizi, sosyo-ekonomik ve demografik göstergelerle toplumsal cinsiyet (eğitim, istihdam, işgücüne katılım, işbölümü, sosyal güvenlik, girişimcilik, yerel yönetime ve siyasete katılım, göç, doğurganlık, evlilik....), değişik ülke gruplarında (küresel açıdan) toplumsal cinsiyet yapılanması, tarımsal faaliyetlerde (üretim, yeniden üretim, pazarlama, işbölümü....) toplumsal cinsiyet ilişkileri, doğal kaynakların kullanılmasında ve yönetiminde toplumsal cinsiyet, kamu ve özel sektörde toplumsal cinsiyet farkındalığı ve kapasite geliştirme programları, Türkiye'de kırsal kalkınma, kırsal kadın ve toplumsal cinsiyet araştırmaları ve ilgili kurumlar (kamu-özel).

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Ders notu ve önerilen kaynaklar.

Notlar

TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ (AÖF YAYINLARI)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kırsal kalkınma ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme .
ÖÇ02 Türkiye'de yapılan kırsal kalkınma ile ilgili çalışmaları toplumsal cinsiyet bakış açısıyla tartışabilme.
ÖÇ03 Kırsal ve kentsel kesimde oluşan farklı toplumsal cinsiyet yapılanmalarını belirleyebilme, analiz edebilme ve tartışabilme
ÖÇ04 Dünyada ve Türkiye'de kırsal kadın kavramı hakkında bilgi sahibi olma, güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilme.
ÖÇ05 Toplumsal cinsiyet ve kadın çalışmalarının tarihsel gelişimini analiz edebilme, tartışabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları (Büyüme ve Kalkınma , Rol, Toplumsal Rol ve Statü, Kalkınmada Kadın (WID), Kalkınma ve Kadın (WAD), Biyolojik Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet (GENDER)) Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Toplumsal Cinsiyetin Kuramsal Analizi Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Kadın/Kırsal Kadın Araştırmalarının Neden, Amaç, Kapsam ve Sınırlılıkları Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Dünyada ve Türkiye'de Kadın/Kırsal Kadın Araştırmalarının Tarihçesi Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Ekonomi Biliminin Kadın/Kırsal Kadına Bakış Açısı Teorik Olarak Kırsal Kadın Çalışmaları Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Dünyada ve Türkiye'de Kırsal Kadının Mevcut Durumu (Tarım Sektörünün Özelliği, eğitim, İstihdam , Ücretler, Sosyal Güvenlik, Ortalama İşyükü, Karar Süreçlerine Katılım, Cinsiyete Dayalı İşbölümü -Bitkisel-Hayvansal Üretim ve Pazarlama-, Kamu ve STK'larda Kırsal Kadın -FAO,UNDP,TKV,KSSGM,BM.., Kırsal Kalkınma Çalışmalarında/Projelerinde Kadın) Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm ve Kırsal Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Mevsimlik Tarım İşçisi Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Göç ve Kırsal Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Çevre, doğal kaynaklar ve Kırsal Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Sulama Yönetimi ve Kırsal Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Girişimcilik ve Kırsal Kadınlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Seminer (ödev) Sunuşları Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Seminer (ödev) Sunuşları Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS