BYETE4 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BYETE4
Ad Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL


Dersin Amacı

Bilimsel araştırma yöntemi, araştırma sürecinin planlanması ve yürütülmesi konularında bilgiler edinir, her türlü bilimsel etkinliklerinde bilim etiği ilkelerine bağlı kalması gerektiğini bilir,

Dersin İçeriği

Bilim, bilgi, bilimsel araştırma kavramları, araştırma-bilim felsefe ilişkisi bilimsel araştırma süreci, başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması başlıca değişken tipleri, özellikleri; veri toplama teknikleri; örnekleme yöntemleri; bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri, bazı istatistik yöntemlerin tanıtımı; Etik ve bilim etiği Bilim etiği ilkeleri, Bilimsel araştırmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri; Etik dışı davranışları önleme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

- Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel YayınlarıNo: 68 Ankara. - Seyidoğlu H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı7. Baskı Gözlem Yayınları No: 13 İstanbul. - Geray H., Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Siyasal Kitabevi. - Punch K. F., Sosyal Araştırmalara Giriş (Çev. D. Bayrak vd) Siyasal Kitabevi, Ankara. - Yıldırım C., Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi İstanbul. - Baker T. L., Doing Social Research, 2nd Ed. McGraw-Hill

Notlar

- Erzan A., Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA Yay. No:17 Ankara - Eren E., İktisatta Yöntem Ezgi Kitabevi, Bursa.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim yöntemi, bilimsel araştırma ve bilimsel araştırma süreci ile ilgili temel kavramları bilir
ÖÇ02 Bir bilimsel araştırma sürecini planlayabilir
ÖÇ03 Etik ve bilim etiği ile ilgili temel kavramları bilir
ÖÇ04 Bilim etiği ilkelerini bilir ve benimser
ÖÇ05 Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik dışı davranışların neler olduğunu bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim, bilgi, bilimsel araştırma kavramları, araştırma-bilim felsefe ilişkisi Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bilimsel araştırma süreci, başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması) Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Araştırmanın verilerinin toplanması, veri toplama teknikleri Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Anket hazırlama ve uygulama Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Örnekleme Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bazı istatistik ve ekonometrik yöntemlerin tanıtımı Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Araştırma hipotezinin/lerinin sınanması, bulguların yorumu Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Araştırma raporu ve yazım Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Araştırma önerisinin/projesinin hazırlanması Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Etik, bilim ve araştırma etiği kavramları Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Bilimde etik ilkeler Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Bilimsel araştırmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Etik dışı davranışları önleme Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS