TE505 Tarım Ekonomisinde Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE505
Ad Tarım Ekonomisinde Araştırma Yöntemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL


Dersin Amacı

Bilimsel bilgi üretiminin temel aracı olarak bilimsel araştırma yöntemini ve ilgili kavramları bilir, öğrencilerin başından sonuna kadar (sorunun, araştırma hipotezin belirlenmesinden raporlama aşamasına) tüm araştırma süreçlerini yönetme becerisini kazandırarak lisansüstü çalışmalarının başarıyla sonuçlandırır.

Dersin İçeriği

Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi, bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları, araştırmanın başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması) başlıca değişken tipleri, veri toplama teknikleri, örnekleme yöntemleri, tarım ekonomisinde kullanılan istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerin tanıtımı, hipotezin sınanması, bulguların yorumu, raporlama ve yazım

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

- Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel YayınlarıNo: 68 Ankara. - Seyidoğlu H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı7. Baskı Gözlem Yayınları No: 13 İstanbul. - Geray H., Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Siyasal Kitabevi. - Punch K. F., Sosyal Araştırmalara Giriş (Çev. D. Bayrak vd) Siyasal Kitabevi, Ankara. - Yıldırım C., Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi İstanbul. - Baker T. L., Doing Social Research, 2nd Ed. McGraw-Hill

Notlar

- Erzan A., Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA Yay. No:17 Ankara - Eren E., İktisatta Yöntem Ezgi Kitabevi, Bursa.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim, bilim yöntemi, bilimsel bilgi, araştırma kavramlarını ve aralarındaki ilintiyi tanımlayabilir.
ÖÇ02 Araştırmaya değer sorunları belirleyebilir, araştırma sürecini planlayabilir, araştırma önerisini projelendirebilir.
ÖÇ03 Araştırmasının değişkenlerini belirleyerek uygun yöntemlerle gerekli verileri toplayabilir.
ÖÇ04 Araştırması için uygun istatistiksel veya ekonometrik yöntemleri seçebilir.
ÖÇ05 Gerekli analizleri yaparak yorumlar, araştırmasını sonuçlandırır ve uygun şekilde raporlaştırabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Araştırma sorununun belirlenmesi, hipotezin oluşturulması, değişkenlerin belirlenmesi Kaynak tarama, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Veri toplama teknikleri, anket hazırlığı Kaynak tarama, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Anakütle, örnekleme, örnekleme yöntemleri Kaynak tarama, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme
6 Basit tesadüfi örnekleme Okuma ve veri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme
7 Tabakalı tesadüfi örnekleme Okuma ve veri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tarım ekonomisinde kullanılan bazı istatistiksel yöntemlerin tanıtımı Okuma ve veri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Tarım ekonomisinde kullanılan bazı ekonometrik yöntemlerin tanıtımı Okuma ve veri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Hipotezin sınanması Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Bulguların yorumu Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Raporlama ve yazım Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Araştırma önerisinin hazırlanması, projelendirilmesi Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
15 Hazırlanan proje önerilerinin sunumu ve tartışılması Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS