TS015 Sulamada Bilgisayar Programlarının Kullanılması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS015
Ad Sulamada Bilgisayar Programlarının Kullanılması
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN


Dersin Amacı

Uygulanan sulama suyu ile elde edilen verim arasındaki ilişkiler farklı bitkiler üzerinde tanımlanırken, tam, kısıtlı sulama koşullarında karşılaşılan sorunların çözülmesi ve önerilen uygulama teknikleri irdelenmektedir.

Dersin İçeriği

Su-Verim ilişkilerinde temel kavramların tanımlanması, transpirasyon-evaporasyon-evapotranspirasyon ile verim arasındaki ilişkiler, maksimum verim ve su tüketiminin tahmin edilmesi, tam ve kısıtlı sulama koşullarında sulama ile verim arasındaki ilişkiler, optimum verim ve su kullanım randımanı eldesi için uygun sulama programları incelenmektedir

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Agroteknoloji transferi için karar destek sistemi

Notlar

Bitki büyüme modelleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sulamanın planlanması ve sulama yönetiminin amaçlarını öğrenir.
ÖÇ02 Sulama planlanması ve yönetimi için geliştirilmiş bazı programların tanıtımı ve kullanılmasını öğrenir.
ÖÇ03 Kullanılan bilgisayar programlarında gerekli girdi ve çıktıları öğrenir.
ÖÇ04 Modellerin kalibrasyon ve validasyonu, duyarlılık analizi yapmayı öğrenir.
ÖÇ05 Bilgisayar programlarından elde edilen çıktıların yorumlanması, değerlendirilmesi ve uygulamaya aktarımı yeteneğini kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sulamanın tanımı ve önemi anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İklim ve toprak faktörlerinin sulamada rolü anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toprak su içeriği ve belirleme yöntemleri anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İnfiltasyonun sulama programlarında rolü ve önemi anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sulamanın planlanması ve yönetiminin amaçları anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sulama programlama teknikleri anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bitki etmenleri, etkili yağış, sulama randımanı, sulama suyu gereksinimi ve sulama sistemlerinin kapasitelerinin belirlenmesi anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sulamanın planlanması ve yönetimi için geliştirilmiş bazı programların tanıtımı anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Climwat bilgisayar programı, Irsis bilgisayar programı anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Cropwat bilgisayar programı anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dssat, Ceres, Cropgro, Ixim, Substor, Canegro modellieri anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Modellerden elde edilen sonuçların yorumlanması ve uygulamaya aktarılması anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları1 yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları2 yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS