Genel Bilgi
Kod | TB024 |
Ad | Boya Bitkileri ve Bitkisel Boyalar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci, Boya bitkilerinin tanımını, önemini, ticaretini üretimini , bitkisel boyar maddelerini, ve bunların değişimini etkileyen faktörleri öğrenir
Dersin İçeriği
Boya bitkilerinin tanımı ve bu bitkilerdeki boyar madde bileşenleri
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
-Dye Plants and Dyeing Front Cover John Cannon, Margaret Cannon Herbert Press, 1994 - Dye plants - 128 pages
Notlar
-Dye Plants In this plant dyes intermediates are produced batch wise in pressurised reactors. From: Membrane Science and Technology, 2003. M. Ozturk, I. Uysal, S. Gucel, E. Altundag, Y. Dogan, S. Baslar. 2013. Medicinal Uses of Natural Dye-Yielding Plants in Turkey Research Journal of Textile and Apparel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Boya Bitkilerinin tanımını ve tarihçesini bilir |
ÖÇ02 | Bitkisel boyaların kozmetik sanayinde kullanımı ve oluşturdukları esas ve yan ürünleri ve ticareti hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Boya Bitkilerinin Türkiye ve Dünyadaki önemini öğrenir |
ÖÇ04 | bitkisel boyalarla boyama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Boya bitkisinin tanımı ve tarihçesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitkilerde boyar madde mekanizmasının fizyolojisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bitkilerdeki boyar madde bileşenleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Boya bitkilerinin Türkiye ve Dünyadaki önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Boya bitkilerinin sınıflandırılması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiyede ve Dünyada yetişen boya bitkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Boya bitkilerinin kozmetik deterjan ve ilaç sanayindeki kullanım alanları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sentetik boyaların insanlar üzerindeki etkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Doğal boyaların insanlar üzerindeki etkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ticari öneme sahip boya bitkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Boya bitkilerinin toplanması ile ilgili kurallar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Boya bitkilerinin in situ, ex-situ korunması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bazı önemli boya bitkilerinin (Isatis tinctoria, Rubia tinctorium, Reseda luteola, Hibiscus sabdariffa, Rhus coriaria , juglands, Hypericum officinalis, saffranOcimum, Melissa, Thymus, Origanum, Majorana, Satureja, Salvia, Daphne, Artemisia, Mentha, Rosmarinus, Hamamelis , L.) kültürü ve ıslahı konusunda bilgiler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Boya bitkilerin morfolojik özellikleri ve boyama yöntemleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |