Genel Bilgi
Kod | BYETB4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşmalarını, veri analizi yöntemlerini, bilimsel etik kavramını, Bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Yayın türlerini, Etik dışı davranışları ve bunları önleyici yaptırım konularını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste bilimin ve bilginin tanımı, Bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Etik kavramı, Etik dışı davranış türleri, Etik dışı davranışlara karşı önleyici yaptırımlar konuları verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Day, R.A., 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl yayımlanır? Çeviri, Altay, G.A. TUBİTAK Yayınları Ankara
Notlar
Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Eğitim Danışmanlık Tic.Lti.Şti., 210s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel Araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir |
ÖÇ02 | Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur |
ÖÇ03 | Bilimsel yayım çeşitlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Bilimsel Araştırmalardaki etik kuralları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırmada Temel Kavramlar | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel Araştırmanın Amaçları | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Araştırma Çeşitleri ve Türleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilimsel Araştırma Raporunun Temel Özellikleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bilimsel Yayın Etiği | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
8 | Bilimde Etik Dışı Davranışlar | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Bilimde Etik Dışı Davranışın Nedenleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilimde Etik Dışı Davranışa Karşı Ülkemizde Neler yapılmaktadır | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bilimsel Yayın Etiği Yanıltmalarına Yönelik Önlemler | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Etik dışı davranışlara uygulanan cezalar | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel Raporlama, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri (2) | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri (3) | Ön Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |