TB039 Sitoloji ve Sitogenetik Laboratuvar Tekniği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TB039
Ad Sitoloji ve Sitogenetik Laboratuvar Tekniği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU


Dersin Amacı

Bu derste, Sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organelleri, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme, mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri konularında bilgi verilmesi ve ezme tekniği yapılan preparat yapımı ve kromozomların mikroskopta gözlenme tekniklerinin laboratuar koşullarında uygulattırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme, mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri konuları tartışılacak ve , ezme tekniği preparat hazırlanması ve mitoz kromozomlarının mikroskopta gözlenmesi konusunda uygulama yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Hatipoğlu, R. 2016. Bitki Sitolojisi ve Sitogenetiği ders notu

Notlar

Sybenga, J. 1992. Cytogenetics in Plant Breeding. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 469 pages


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sitoloji ve stogenetik kavramları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ02 Sitoloji ve Sitogenetiğin bitki ıslahı açısından önemi hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Kromozomların yapı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ04 Mitoz bölünme, mayoz bölünme konularında temel bilgiler kazanır
ÖÇ05 Kromozom sayı yapı değişiklikleri konularında bilgi sahibi olur
ÖÇ06 Bitki dokularından ezme preparat yaparak mitoz kromozomlarını mikroskopta gözlemeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sitoloji ve sitogenetik nedir? Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hücre bölünmesi safhaları (mitoz) Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mitoz kromozomlarının yapısı Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Karyotip ve idiotip nedir? Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mayoz bölünme Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kromozom sayı ve yapı değişkenlikleri Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mutasyon ve muatagenler Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Poliploidi ve önemi Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Ezme preparat yapmak için gerekliçözeltilerin hazırlanması Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
11 Bitki kök uçlarında nezme preparat yapılması Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 Diğer bitki doularından ezme preparat yapılması Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
13 Ezme preparatlarda mitoz kromozomlarının izlenmesi Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
14 Çiçek tozlarından mayoz preparatların yapılması Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
15 Preparatlarda mayoz bölünme safhalarının incelenmesi Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
16 Final Sınavı Sınav için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bütünleme sınavı Sınav için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS