Genel Bilgi
Kod | TL534 |
Ad | İplikçilikte Proses ve Kalite Kontrolü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliği meslek dalında yarı mamul konumundaki temel girdi olan iplik üretiminde gerekli olan proses denetlemesi ve kalite kontrol işlemlerinin gereklerini yüksek öğrenim düzeyinde öğrencilere aktarabilmektir.
Dersin İçeriği
I-GİRİŞ VE TANIMLAMALAR, II-PROSES VE KALİTE KONTROLÜ, III-İPLİK ÜRETİM SÜREÇLERİ VE İŞLEM ADIMLARI, IV-KALİTEYE ETKİ EDEN BİR FAKTÖR OLARAK HAMMADDE, V-ÜRETİM MAKİNELERİNDE PROSES KONTROLÜ, VI-PROSES ÖZELLİKLERİ, VII-ÇALIŞMA ŞARTLARI, VIII-FARKLI PROSESLERLE ÜRETİLEN İPLİKLERDE KALİTE KONTROLÜ
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yok
Kaynaklar
1. O. Babaarslan, İplikçilikte Proses ve Kalite Kontrolü, ÇÜ., Müh.Fak., Tekstil Müh. Bölümü, 2022.
Notlar
1. Trommer G., Rotor Spinning, Deutscher Fachverlog GmbH, Germany (1995) 2. Klein W., A Practical Guide to Ring Spinning, The Textile Institute, UK, (1987) 3. Lawrence C., Fundamentals of Spun Yarn Technology, CRC Press LLC, USA (2003) 4. Klein W., The Technology of Short Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1990) 5. Lord Peter R.,Handbook of Yarn Prduction; Technology, Sciences and Economics, Woodhead Publishing Ltd., UK (2003)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İplik Teknolojisi (eğirme, dokuma, örme) uzmanlık alanında proses ve kalite kontrolü adına yüksek öğrenim düzeyinde bilgi birikimini artırır |
ÖÇ02 | İplikçilikte proses ve kalite kontrolün temellerini derinlemesine kavrar |
ÖÇ03 | Tekstil mühendisliğinde hammadde-makine etkileşimi ve bunun kalite ve verimlilik üzerindeki etkisini analiz eder |
ÖÇ04 | İplik üretim sürecinde proses şartları ve üretim parametreleri konusunda değerlendirme yapar |
ÖÇ05 | Proses verimliliği ve kaliteye etki eden faktörler ve yaşanabilecek sorunlar konusunda çözüm önerileri geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | I-GİRİŞ VE TANIMLAMALAR | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | II-PROSES VE KALİTE KONTROLÜ | Anlatım, Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | III-İPLİK ÜRETİM SÜREÇLERİ VE İŞLEM ADIMLARI | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | IV-KALİTEYE ETKİ EDEN BİR FAKTÖR OLARAK HAMMADDE | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | V-ÜRETİM MAKİNELERİNDE PROSES KONTROLÜ | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | V.1. Üretim Makineleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | V.2. Hammadde-Makine Etkileşimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav, Ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | VI-PROSES ÖZELLİKLERİ | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | VI.1. Hazırlık Makinelerinde Proses Şartları ve Üretim Parametreleri | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | VI.2. Eğirme Makinelerinde Proses Şartları ve Üretim Parametreleri | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | VII-ÇALIŞMA ŞARTLARI | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | VIII-FARKLI PROSESLERLE ÜRETİLEN İPLİKLERDE KALİTE KONTROLÜ | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | VIX-KALİTE AÇISINDAN İPLİK-KUMAŞ İLİŞKİSİ | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | X-ÜRÜN-KALİTE İLİŞKİSİ | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |