TL533 İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TL533
Ad İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tekstil Mühendisliğinin yapı taşı olan ştapel ve filament iplik yapılarının nasıl oluşturulduğu konusunda teorik ve pratik bilgileri Yüksek Lisana ve/veya Doktora düzeyinde öğrencilere aktarabilmektir.

Dersin İçeriği

İPLİK EĞİRME SİSTEMLERİ; Ring Eğirme Sistemi, Açık-Uç Eğirme Prensibi, Açık-Uç Friksiyon Eğirme Prensibi, Yalancı-Büküm Eğirme Prensipleri, Bükümsüz Eğirme Prensipleri, Diğer Sistemler, İplik Yapı ve Özellikleri, İpliklerde Yapı-Özellik İlişkisi, Kalite Kriteri,

Dersin Ön Koşulu

Ön Koşul Yoktur

Kaynaklar

1. O. Babaarslan, İplik Oluşum Yapı ve Özellikleri Ders Notları, ÇÜ., Müh.Fak., Tekstil Müh. Bölümü, 2022.

Notlar

1. Lawrence C., Fundamentals of Spun Yarn Technology, CRC Press LLC, USA (2003) 2. Klein W., The Technology of Short Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1990) 3. Lord Peter R.,Handbook of Yarn Prduction; Technology, Sciences and Economics, Woodhead Publishing Ltd., UK (2003)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tekstil Mühendisliğinin yapı taşı olan iplik yapılarının oluşumu ve özellikleri hakkında kazanımlar elde eder.
ÖÇ02 İplik eğirme sistemleri ve bunların çalışma prensiplerini kavrar.
ÖÇ03 Liflerin iplik formuna dönüştürülmesi ve kumaş üretiminde kullanılabilecek mukavemete sahip olabilmeleri için kullanılan teknikleri ileri düzeyde kavrar.
ÖÇ04 Farklı tekniklerle oluşan iplik yapıları ve özellikleri arasındaki ilişkiyi tesis eder.
ÖÇ05 Farklı tekniklerle oluşturulan ipliklerin kalite kriterlerini belirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri: I-GİRİŞ Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 II-EĞİRME SİSTEMLERİ VE İPLİK YAPILARI: Ring Eğirme Sistemi ve İplik Oluşumu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konvansiyonel Ring Sistemi ve Kompakt Ring Eğirme Sisteminde İplik Oluşumu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Açık-Uç Rotor Eğirme Sistemi ile İplik Oluşumu ve Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ring ve Rotor Eğirme Sistemlerinde İplik Oluşum ve Özellik Karşılaştırması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Açık-Uç Friksiyon Eğirme Sistemlerinde İplik Oluşumu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ring, Rotor ve Friksiyon Sistemlerinde İplik Yapı ve Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yalancı-Büküm Etkisiyle İplik Oluşumu ve Eğirme Sistemleri Anlatım, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Diğer İplik Üretim Sistemleri ve İplik Yapıları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Katlı İplik Üretim Sistemleri, Yapı ve Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İplik Yapıları ve Özellikleri Arasındaki İlişki; Gerilme-Uzama Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İplik Yapıları ve Özellikleri Arasındaki İlişki; Düzgünsüzlük, İplik Hataları ve Tüylülük Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İpliklerin Kalite Kriterleri ve Kullanım Özellikleri Anlatım, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Eğirme Sonrası Performans Kriterleri; Örme, Dokuma, Kumaş Özellikleri Anlatım, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav ve Ödev Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 11:11