TBB510 Arazi Değerlendirme ve Arazi Kullanım Planlaması

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB510
Ad Arazi Değerlendirme ve Arazi Kullanım Planlaması
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA


Dersin Amacı

Arazi ve topraklara ilişkin verilerin yorumlanmasıyla arazi değerlendirmesi yapmak ve bu değerlendirme sonuçlarından arazi kullanım planlarını oluşturmanın ilke aşama ve yöntemlerini uygulamalı olarak seçilen bir alanda denemek

Dersin İçeriği

Arazi değerlendirmenin ilkeleri, arazi değerlendirmede veri ve varsayımlar, arazi uygunluk sınıflamaları, İLSEN arazi değerlendirme modeli, seçilen bir alanda İLSEN modelinin her aşamasının uygulanması ve arazi kullanım planlaması

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Basılmamış ders notları öğrenciye verilmektedir.

Notlar

5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanunu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arazi değerlendirmenin amaç ve ilkelerini kullanacak düzeye gelir
ÖÇ02 Arazi değerlendirme yöntemlerini bilir
ÖÇ03 İlsen arazi değerlendirme yöntemini ve bu amaçla oluşturulan modeli kullanır
ÖÇ04 Örnek bir alanda arazi değerlendirmesi ve arazi kullanım planlaması yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arazi Değerlendirme Amacı ve İlkeleri İlk hafta olduğundan dolayı ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel Kavramlar Litertür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Arazi Uygunluk Sınıflandırmaları Litertür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Arazi Değerlendirme İşlemleri Litertür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İlsen Modeli tanıtımı Litertür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 İlsen Modeli Uygulamaları Giriş Uygulama alanı seçimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İlsen Modeli Uygulamaları (Veriler) Uygulama alanının gerekli verilerinin sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Tüm konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlsen Modeli Uygulamaları (Arazi kullanım türelerinin belirlenmesi) Çalışma alanının arazi kullanımları hakkında veri toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 İlsen Modeli Uygulamaları (AKT tanımlama) Arazi kullanım biçimleri hakkında litertür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 İlsen Modeli Uygulamaları (HB belirleme) Uygulama alanı haritalama birimlerinin ve özelliklerinin belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 İlsen Modeli Uygulamaları (HBE hesaplama) Tüm verielin bilgisayara girilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 İlsen Modeli Uygulamaları (Potansiyel kullanımlar) Tüm verielin bilgisayara girilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 İlsen Modeli Uygulamaları (değerlendirme sonuçlarının sunumu) ILSEN modeli çıktılarının alınması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 İlsen Modeli Uygulamaları (Arazi kullanım planlaması) Harita ve paporun hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca işlenen tüm konular çalışılacak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca işlenen tüm konular çalışılacak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS