TBB0013 Temel Harita Bilgisi ve Kullanımları

6 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB0013
Ad Temel Harita Bilgisi ve Kullanımları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL


Dersin Amacı

Haritalar hakkında temel bilgiyi edinir. Farklı tür ve ölçekteki haritaları yakından tanır. Harita çizim araç ve gereçlerini kullanmasını öğrenir. Haritaları okur ve kullanır.

Dersin İçeriği

Haritaların oluşturulmasını, haritalarda kullanılan lejantların anlamlarını, çeşitli harita tiplerinin incelenmesi ve bunların bazılarının nasıl kullanıldıklarını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Derste anlatılan slaytlar ve konu ile ilgili yayın ve dokümanlar

Notlar

Farklı ölçekli haritalar, haritacılık konulu süreli yayınlar, ders notları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mekansal verileri konumsal ilişkileri ile entegre edebilecek ve görüntüleyebilecektir.
ÖÇ02 Temel harita okuma işlemlerini yapar ve ölçek dönüşümlerini hesaplar.
ÖÇ03 Mekansal veri oluşturabilecek ve verileri entegre ederek tematik harita üretebilecektir.
ÖÇ04 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde veri tiplerini, veri modellerini, topoloji kurallarını açıklar.
ÖÇ05 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde raster veri konumlandırma yapar.
ÖÇ06 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde veri kaynaklarını belirler ve konumsal veri üreterek gösterimini sağlar.
ÖÇ07 Projede CBS kullanımının gerekli olup olmadığını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Veri ve Bilgi nedir? Bilgi Sistemi nedemektir? Konumsal veri nedir? Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) nedir? Çeşitli haritaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Harita bilgisi temel kavramları Haritanın Tarihçesi Harita türleri Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ölçek ve çeşitleri Harita elemanları, Harita okuma Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Konumsal Referans Sistemlerinde temel kavramlar Jeodezi Geoid/Elipsoid Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Koordinat Sistemleri Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Topoğrafik haritaların özellikleri ve kullanımları. Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Özel amaçlı haritaların üretilmesi Önceki ders bilgileri tekrarlanmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara sınav Önceki 7 haftalık dersin tam bir tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Topoğrafik harita üzerinden eğim özelliklerinin çıkarılması ve eğim derecelerinin hesaplanması. Önceki derslerin tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Topografik haritalar ile uydu verilerinin karşılaştırılarak değerlendirilmesi Önceki derslerin ve uygulamaların tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Topoğrafik haritaların kullanım alanları Önceki derslerin ve uygulamaların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Genel uygulamalar Önceki derslerin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Topoğrafik haritalardan özel amaçlı haritalın üretilmesi Önceki derslerin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Özel amaçlı harita üretimi uygulaması Önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
15 Topoğrafik harita lejantının okunması Önceki uygulamaların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarı yıl sonu sınavı Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarı yıl sonu sınavı Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS