Genel Bilgi
Kod | UA0015 |
Ad | Uzaktan Algılamada Büyük Veri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Uzaktan Algılamada kullanılan uyduların, farklı veri tiplerinin ve farklı analiz tekniklerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Her gün çok sayıda farklı ülkeden gelen çok sayıda Dünya Gözlemi spaceborne ve havadan gelen sensörler(MODIS,VIIRS, SEVIRI,vb),büyük miktarda uzaktan algılanan veri sağlar. Bu veriler doğal tehlike izleme, küresel iklim değişikliği, kentsel planlama vb. Gibi farklı uygulamalar için kullanılmaktadır. Uygulamalar, veri odaklı ve çoğunlukla multidisiplinerdir. Buna dayanarak, şu anda büyük uzaktan algılama verilerinin yaşında yaşadığımızı söyleyebiliriz. Odak noktamız, uzaktan algılama uygulamalarında büyük verilerin tam olarak ne anlama geldiğini ve büyük verilerin bu bağlamda nasıl katma değer sağlayacağını analiz etmektir. Dahası, bu ders de uzaktan algılama problemleri için büyük verilerin yönetilmesi, işlenmesi ve verimli bir şekilde kullanılması konusundaki en zorlu konular anlatılmaktadır. Yukarıda belirtilen hususları göstermek için, uzaktan algılamada büyük verinin kullanımını tartışan iki vaka çalışması gösterilmiştir. Ayrıca Her iki durum da uzaktan algılama uygulamalarında büyük veri kullanımının getirdiği önemli zorlukları ve fırsatları göstermek için kullanılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uzaktan Algılama platformlarını tanır |
ÖÇ02 | Farklı veritabanlarından veri almayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Farklı veri tiplerinin bir arada analiz etmeyi öğrenir |
ÖÇ04 | Büyük veri için IDL, Python gib programlama dillerini kullanır. |
ÖÇ05 | Yaptığı çalışmayı yayına dönüştürebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan Algılamada Büyük Veri için literatür araştırması | yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uzaktan Algılamada Büyük Veri için literatür araştırması2 | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Uzaktan Algılamada Büyük Veri için literatür araştırması3 | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ücretsiz veritabanına üyeliklerin yapılması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Uzaktan algılama platformunun seçilmesi ve veri indirilmesi | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Zamansal analizlerin verilere uygulanması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kodlamaların yapılması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Çıktıların değerlendirilmesi | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tablo ve grafiklerin oluşturulması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çalışmanın raporlanması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çalışmanın raporlanması(Devam) | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Raporların değerlendirilerek makaleye dönüştürülmesi | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Farklı platformlara proje yazılması ve sunulması | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Farklı platformlara proje yazılması ve sunulması devam | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |