Genel Bilgi
Kod | ANA522 |
Ad | Spor Biyomekaniğinin Anatomik Temelleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sportif performansı anlayabilmek ve geliştirebilmek için hareket, direnç, momentum ve sürtünme etkileri gibi biyomekanik ilkeleri insan anatomisi bilgisiyle bağdaştırmaktır.
Dersin İçeriği
Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşımın önemi, doğrusal ve açısal hareketi kinematik ve kinetik açıdan çözümleme, yerçekimi, stabilite, Newton kanunları ve eylemsizlik, kuvvetin summasyonu, momentumun korunumu, iç ve dış kuvvetlerin insan vücuduna etkileri, her bir ekleme etki eden kasların grup halindeki işlevleri ve egzersizler
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Dere F, Durgun Yücel B. Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi Durgun B. Ders Notları
Notlar
İnternet, Kütüphane Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşımın önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Doğrusal ve açısal hareketi kinematik ve kinetik açıdan çözümler. |
ÖÇ03 | Doğrusal ve açısal harekette kinematik ve kinetik parametreleri karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Yerçekimi, stabilite, Newton Kanunları ve eylemsizlik konusunu açıklar. |
ÖÇ05 | Kuvvetin summasyonu, impuls ve açısal momentumun korunmasını çözümler. |
ÖÇ06 | İç ve dış kuvvetlerin vücut üzerindeki etkilerini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Her ekleme etki eden kasların grup halindeki işlevlerini ve egzersizlerini özetler. |
ÖÇ08 | Sportif aktivitelerde kasların işleyişi ve biyomekanik ilkeleri ilişkilendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşım | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Doğrusal harekette kinematik ve kinetik analiz | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
3 | Açısal harekette kinematik ve kinetik analiz | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Doğrusal ve açısal harekette kinematik parametrelerin ilişkisi | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Doğrusal ve açısal harekette kinetik parametrelerin ilişkisi | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yerçekimi ve stabilite | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Newton Kanunları | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | İnertia (Eylemsizlik) | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Kuvvetin summasyonu, impuls ve açısal momentumun korunması | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Üst ekstremite eklemlerini etkileyen kas grupları ve egzersizleri | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Gövde eklemlerini etkileyen kas grupları ve egzersizleri | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Baş- boyun eklemlerini etkileyen kas grupları ve egzersizleri | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Alt ekstremite eklemlerini etkileyen kas grupları ve egzersizleri | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sportif aktivitelerde kasların işleyişi ve biyomekanik ilkeler (ÖDEV SUNUMU) | Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,00 | ||
AKTS | 7 AKTS |