Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| ANATOMİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | ANA510 |
| Ad | Nörokimyasal Anatomi |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kimyasal anatomi, nörotransmitterler ve yolları bağlamında nöroanatomiye modern yaklaşımı kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Nörotransmitter yolların yapısal temeli, amino asit yolları, biyojenik amin yolları, nöropeptid yolları, nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkileri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sinir sisteminin genel organizasyonunu tanımlar. |
| ÖÇ02 | Merkezi sinir sisteminin dış ve iç yapısını açıklar. |
| ÖÇ03 | Periferik sinir sisteminin organizasyonunu açıklar. |
| ÖÇ04 | Sinir sistemindeki entegre devreleri özetler. |
| ÖÇ05 | Nörotransmitter kavramını açıklar, nörotransmitterleri sınıflar ve anatomik olarak bulundukları yerleri ayırt eder. |
| ÖÇ06 | Amino asit yolları ile kortikokortikal ve duyu-motor devreler arasında fonksiyonel bağlantıyı ayırt eder. |
| ÖÇ07 | Biyojenik amin yolları ile modulatör (düzenleyici) sistem ve sinirsel devreler arasında fonksiyonel bağlantıyı ayırt eder. |
| ÖÇ08 | Neuropeptit yollarının fonksiyonel anatomik bağlantılarını ayırt eder. |
| ÖÇ09 | Nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. | 5 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar. | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. | 5 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. | 3 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 5 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. | 2 |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. | 5 |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. | 3 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sinir sisteminin genel organizasyonu | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Merkezi sinir sisteminin makroskopik yapısı | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Merkezi sinir sisteminin iç yapısı | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Periferik sinir sistemi | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Spinal sinirlerin fonksiyonel komponentleri ve segmental innervasyon | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Otonom sinir sisteminin organizasyonu | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Sinir sistemindeki entegre devreler | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma, ödev veya proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 9 | Nörotransmitterler (snıflandırma ve anatomik olarak bulundukları yerler) | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma, ödev veya proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Aminoasit yolları ve fonksiyonel anatomik bağlantıları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Dopaminerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Kolinerjik ve noradrenerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Serotonerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Nöropepeptit yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 15 | Nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkileri (ÖDEV SUNUMU) | Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||