Genel Bilgi
Kod | BSB652 |
Ad | Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler ve Psikolojik Süreçler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu Dersin Temel Amacı Öğrencinin Spor yaralanmaları hakkında temel ilkeleri bilmesi ve ortaya çıkan psikolojik süreçleri ve bu süreçleri yönetebilme becerilerini öğrenebilmesidir
Dersin İçeriği
Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler, teoriler ve Psikolojik Süreçlerin öğrenilmesi ve yönetilmesi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8
Notlar
Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | - Spor Yaralanmaları ile ilgili temel kavramları bilir - Spor Yaralanmalarıne neden olan faktörleri bilir - Sıcak, soğuk, su altı ve yüksek irtifa gibi çevresel faktörlere bağlı yaralanmalar hakkında bilgi edinir - Aşırı kullanım yaralanmaları ve önlenmesi konusunda deneyim sahibi olur. - Çeşitli organ sistemlerine özgü spor yaralanmaları hakkında fikir sahibi olur - Saha kenarında ilk yardım konusunda bilgiler elde eder - Sporcuya yaralanma konusunda etik kurallar çerçevesinde bilgi verme ve uygulama yapmayı tartışır - Spor yaralanması sürecinde ortaya çıkan psikolojik süreçleri bilir ve yönetir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği, spor yönetimi alanlarında, sağlık, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor yaralanmalarında temel kavramlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spor yaralanmalarına neden olan faktörler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sık karşılaşılan spor yaralanmaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sık karşılaşılan spor yaralanmaları | İlgili kaynakların incelenmesiSık karşılaşılan spor yaralanmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sık karşılaşılan spor yaralanmaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sık karşılaşılan spor yaralanmaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Spor yaralanmalarının psikolojik temelleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Spor yaralanmlarında ilk yardım uygulamaları ve psikolojik destek uygulamaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Spor yaralanmalarında temel rehabiltasyon süreci ve psikolojik destek uygulamaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Temel rehabilitasyon süreci sonrasında branşa özgü müsabakaya dönüş evresi ve psikolojik süreçler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yaralanma geçirmemiş sporcularda spor yaralanmalarına psikolojik hazırlık | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |