Genel Bilgi
Kod | BSB647 |
Ad | Uygulamalı Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
öğrencilere, psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklayabilme, zihinsel antrenman ve derin gevşeme egzersiz yöntemlerini temel düzeyde uygulayabilme ve psikoloji alanında edindiği temel bilgileri, birey ve sporcuların performanslarını arttırmak için kullanabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Spor psikolojisi alanı, konuları; sporda kişilik, motivasyon, uyarılmışlık, stres ve kaygı; yarışma psikolojisi, psikolojik beceri antrenmanları, dikkat, algı, konsantrasyon, sürantrenman, sporda sağlıksız davranışlar ve egzersiz bağımlılığı Zihinde canlandırma, derin gevşeme egzersizleri konularını kapsamaktadır. Sportif performans üzerindeki psikolojik faktörleri belirleyip kuramsal çerçevede tartışabilmek.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
• Weinberg, R. Ve Gould, D. (2015) Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri (Çeviren Şahin, M. ve Koruç, Z.) Nobel Yayınevi, 650 s., Ankara. • Bayar, P. (2010) Türkiye’de Kullanılan egzersiz ve Spor Psikolojisi Testleri. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 175 s. Ankara. • Beauchamp, M. R. & Eys, M. A. (2008) Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology. Routledge Taylor & Francis Group. 256 p. New York, USA. • Berger, B. G., Pargman, D. & Weinberg, R. S. (2002). Foundations of Exercise Psychology. Fitness Information Technology. 392 s. USA. • Cogan, K.D. ve Vidmar, P. (2000) Sport PSychology Library: Gymnastics. Fitness Information Technology Inc. 197 s., USA.
Notlar
Weinberg, R. Ve Gould, D. (2015) Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri (Çeviren Şahin, M. ve Koruç, Z.) Nobel Yayınevi, 650 s., Ankara. • Bayar, P. (2010) Türkiye’de Kullanılan egzersiz ve Spor Psikolojisi Testleri. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 175 s. Ankara. • Beauchamp, M. R. & Eys, M. A. (2008) Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology. Routledge Taylor & Francis Group. 256 p. New York, USA. • Berger, B. G., Pargman, D. & Weinberg, R. S. (2002). Foundations of Exercise Psychology. Fitness Information Technology. 392 s. USA. • Cogan, K.D. ve Vidmar, P. (2000) Sport PSychology Library: Gymnastics. Fitness Information Technology Inc. 197 s., USA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor psikolojisi alanına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Zihinsel antrenman yöntemlerini temel düzeyde uygular |
ÖÇ04 | Derin gevşeme egzersizlerini temel düzeyde uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği, spor yönetimi alanlarında, sağlık, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor ve Egzersiz | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sağlık ve Esenlik için Egzersiz | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Egzersiz yapma ve yapmama nedenleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Konsantrasyon, Dikkat ve Odaklanma | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Zihinde canlandırma , derin gevşeme | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Motivasyon, Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Derin gevşeme egzersizleri, rahatlama teknikleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporda Sağlıksız Davranışlar ve Egzersiz Bağımlılığı | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bireysel Farkılıklar ve Yarışma psikolojisi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Psikolojik Beceri Antrenmanları | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Spor Sakatlıkları ve Psikolojisi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hedef belirleme , Sporda Performans Arttırma | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Sporda Strese bağlı tükenme modelleri A | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Sporda Strese bağlı tükenme modelleri B | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |