BED537 Yorgunluk ve Atletik Performans

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BED537
Ad Yorgunluk ve Atletik Performans
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SELCEN GÖKTÜRK KORKMAZ ERYILMAZ


Dersin Amacı

Sporcunun performans gelişimiyle ilgili süreci olumsuz yönde etkileyen unsurların incelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yorgunluk çeşitleri ve toparlanma süreci, antrenmanların vücutta yarattığı katabolik etki, stres yanıtı ve uyumdan sorumlu mekanizmaların incelenmesi, sürantrenmanın nedenleri, teşhis edilmesi, kontrolü ve korunma yollarının değerlendirilmesidir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

KELLMANN, Michael. Enhancing recovery: Preventing underperformance in athletes. Human Kinetics, 2002. MCARDLE, William D.; KATCH, Frank I.; KATCH, Victor L. Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2006. ASTRAND PO, RODAHL K. DAHL HA, STROMME SB. Text book of work physiology. 4th ed, Champaign, IL: Human Kinetics, 2003. PLOWMAN, Sharon A.; SMITH, Denise L. Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. KRAEMER, William J.; FLECK, Steven J.; DESCHENES, Michael R. Exercise physiology: integrating theory and application. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. WILMORE, Jack H.; COSTILL, David L.; KENNEY, W. Larry. Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human kinetics, 2004.

Notlar

İnternet ve kütüphane veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yorgunluğun fizyolojik temellerini bilir
ÖÇ02 Farklı tip egzersizlerden sonra toparlanma ve adaptasyon sürecini bilir
ÖÇ03 Sürantrene tablosunun ortaya çıkmasını tetikleyen unsurları bilir
ÖÇ04 Sürantrenmanın teşhis edilmesi, kontrolü ve korunma yollarını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Verileri analiz eder ve değerlendirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel mesleki bilgileri edinir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiyi, uygulamada kullanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelere uyar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Santral ve periferik yorgunluk Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Metabolik yorgunluk: Enerji kaynakları ve biyokimyasal süreçlerdeki değişimler Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yorgunlukta elektrolit değişiklikleri Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Metabolik olmayan yorgunluk: Egzersiz sonucu oluşan kas hasarının mekanizması ve yorgunluk etkisi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Farklı egzersiz tiplerinde yorgunluk oluşumu Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Egzersiz sonrası toparlanma süreci Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Antrenmanlarla yorgunluğa karşı gelişen adaptasyonlar: nöral, mekanik ve hücresel uyum, hücresel uyumdan sorumlu hormon ve sitokinler Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Proje / Tasarım
9 Sürantrenman (overtraning), overreaching, aşırı antrenman, tapering, süperkompanzasyon kavramları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Antrenmanın stres etkisi, stres teorisi ve antrenmana uyarlanması, genel adaptasyon sendromu Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sürantrenmanın nedenleri ve teorik yaklaşımlar Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Otonom sinir sistemi, nöroendokrin sistemde meydana gelen değişiklikler Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Bağışıklık sisteminde meydana gelen değişiklikler Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Glikojen, amino asit seviyesindeki değişimler Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Biyokimyasal kan bulgularının değerlendirilmesi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 21 21
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS