BİS555 Sistematik Derlemeler ve Mata Analizler

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS555
Ad Sistematik Derlemeler ve Mata Analizler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU


Dersin Amacı

Amaç, öğrencilerin literatür taraması sonucunda elde ettiği bağımsız çalışma bulgularını istatistiksel yöntemlerle sentezlemesi ve özet bilgi çıkarmasıdır.

Dersin İçeriği

Ders içeriği, literatür taraması, etki büyüklüğü, heterojenlik kavramı ve heterojenliğin değerlendirilmesi, sabit etki ve rassal etki modelleri, özet ölçütler, altgrup analizleri, meta-regresyon, yayın yanlılığının incelenmesinden oluşur.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Subgroup analyses. Introduction to Meta-analysis, 149-86.

Notlar

Ders Materyali


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Literatür taraması yapar ve çalışma kalitesini değerlendirir.
ÖÇ02 Meta analizde heterojenliği değerlendirerek kullanılacak modele karar verir.
ÖÇ03 Meta analize ilişkin yanlılık problemlerini saptar ve çözer.
ÖÇ04 Doğru analiz türünü kullanarak özet istatistikleri elde eder, grafiksel yöntemleri kullanır ve sonuçları raporlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar,
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar,
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır,
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar,
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır,
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir,
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir,
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir,
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar,


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sistematik ve Derleme ve Meta Analize Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Literatür Tarama Yöntemleri, Veri Tabanları Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dahil etme/dışlama kriterleri ve Yayın Kalitesinin Değerlendirilmesi Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Etki Büyüklüğü Kavramı Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
5 Heterojenliğin Değerlendirilmesi Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sabit ve Rastgele Etki Modeli Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Uygulama-1 Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Özet İstatistikler Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tablo-Grafiklerle Sunum ve Raporlama Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Uygulama-2 Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Alt Grup Analizi , Meta Regresyon-1 Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Alt Grup Analizi , Meta Regresyon-2 Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yayın Yanlılığının Değerlendirilmesi Ders Materyali Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci Sunumları Kaynak Tarama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS