Genel Bilgi
Kod | BİS550 |
Ad | Temel Biyoistatistik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel biyoistatistik yöntemlerinin hangi şartlarda, ne tür veriye uyugulanması gerektiğinin öğretmek.
Dersin İçeriği
Sağlık alanında kullanılan parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analiz yöntemlerinin hangi şartlarda ugulanacağını ve nasıl yorumlanacağı konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Fundamentals of Biostatistics Seventh Edition Bernard Rosner
Notlar
Biyoistatistik Kadir Sümbüloğlu, Prof. Dr. Vildan Sümbüloğlu HATİBOĞLU YAYINEVİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analiz sonuçlarını uygun tablo ve grafikler ile özetler. |
ÖÇ02 | Araştırmalarda istatistiksel yöntemlerin doğru uygulanmasını önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Parametrik testlerin varsayımlarını test eder. |
ÖÇ04 | Tekrarlı ölçüm analizi ve ölçümler arası bağımlılık durumlarına uygun yöntem seçer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoistatistiğe giriş Binom, Normal, Standart normal ve t dağılım | okuma | |
2 | Ki Kare testi(uyum iyiliği, bağımsızlık ve Homojenlik testi ) | okuma | |
3 | T testleri ve nonparametrik karşılıkları | okuma | |
4 | Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması(parametrik olmayan ) Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması (parametrik ) | okuma | |
5 | Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması (Post Hoc testler ) | okuma | |
6 | Parametrik ve parametrik olmayan korelasyon testi Test sonuçlarını uygun tablo ve grafiklerle özetlenmesi. | okuma | |
7 | Doğrusal regresyon analizii varsayımları, ileri, geri ve adım adım değişken seçimleri. | okuma | |
8 | Ara Sınavlar | yok | |
9 | Doğrusal regresyon analizii varsayımları, ileri, geri ve adım adım değişken seçimleri. II | okuma | |
10 | Lojistik regresyon | okuma | |
11 | Dorusal ve lojistik regresyon modellerinde model seçimi ve tahmin modellerinin değerlendirilmesi. | okuma | |
12 | Sağkalım analizi(Kaplan-Meier) | okuma | |
13 | Sağkalım analizi(Cox oransal hazard) | okuma | |
14 | Cox oransal hazard varsayımlarını test edilmesi | okuma | |
15 | Tekrarlı ölçümler analizi | okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |