Genel Bilgi
Kod | BİS541 |
Ad | R Programlamaya Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
İstatistiksel problemlerin R programlama dili kullanılarak çözümlenmesini ve yorumlanmasını öğretmek
Dersin İçeriği
Bu ders, R programlama dilini öğretmeyi ve R-dilini kullanarak, öğrenciye istatistik ve olasılık teorisi ile ilgili problemlerin bilgisayar destekli çözümünü öğretmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
R Yazılımına Giriş Özlem İlk ODTÜ GELİŞTİRME VAKFI YAYINCILIK - AKADEMİK KİTAPLAR
Notlar
İstatistikte R ile programlama, 2014, Necmi Gürsakal, Dora Yayıncılık 2. A Tiny Handbook of R, Mike Allerhand, 2011, Springer-Verlag.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | R programlama dilini kullanabilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ02 | R programı ile rastgele sayı türetebilir. |
ÖÇ03 | Normal, log-normal, gamma vb. olasılık dağılımları ile ilgili uygulamalar yapar. |
ÖÇ04 | R programıyla grafikler çizdirebilir. |
ÖÇ05 | R ile istatistiksel hipotez testi yapabilir. |
ÖÇ06 | R ile istatistiksel analizler için fonksiyonlar yazabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | R programlama diline giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | R'da veri yapıları ve veri girişi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Vektör, matris ve veri çerçevelerini kullanarak çeşitli matematiksel ve istatistiksel işlemler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
4 | R'da grafikler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çeşitli olasılık dağılımlarından rasgele sayı türetimleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
6 | Çeşitli olasılık problemlerinin R'da simulasyon ile çözümü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | R da fonksiyon yazma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çapraz tablolar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri için fonksiyon yazmak. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tek yönlü varyans analizi ve fonsiyonun yazımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Doğrusal regresyon analizi ve fonksiyonun yazımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Güç karşılaştırması. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösteri |
15 | Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Tip-II hata karşılaştırması. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |