Genel Bilgi
Kod | BİS524 |
Ad | Demografiye Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf Kemal ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin demografinin nüfusun değişimi, komposizyonu, ölümlülük, doğurganlık ve göçe ilişkin temel kavramlarını öğrenmesi ve bunların temel göstergelerinin hesaplanma yöntemlerini anlaması ve uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tanımlar ve kavramlar, Demografik veri kaynakları, Nüfusun değişimi ve ölçülmesi, Demografik denklem, Nüfusun kompozisyonu, Ölümlülük ve ölümlülük ölçütleri, Standartlaştırma, Hayat tablosu ve göstergeleri, Doğurganlık ve evlilik ve ölçütleri, Göç ve göç ölçütleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Hinde A 1998 Demographic Methods Arnold London,
Notlar
2-Newell C 1988 Methods and Models in Demography Belhaven Press London, 3-Shryock HS and Siegel JS 1976 The Methods and Materials of Demography Academic Press Inc London, 4-Preston S Heuveline P and Guillot M 2001 Demography Measuring and Modelling of Population Processes Blackwell Publishers Oxford
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Demografi ile ilgili tanımlarını yapar, kavramları ve veri kaynaklarını sayar |
ÖÇ02 | Demografiye ilişkin yöntemleri sayar |
ÖÇ03 | Nüfusun kompozisyonuna ilişkin göstergeleri yazar |
ÖÇ04 | Mortalite göstergelerini bilir ve hesaplamalarını yapar |
ÖÇ05 | Standartlaştırma tekniklerini kullanır |
ÖÇ06 | Yaşam tablosu tekniklerini kullanır |
ÖÇ07 | Doğurganlık ve evlilik göstergelerini hesaplar |
ÖÇ08 | Göç göstergelerini hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel demografik kavramlar | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Demografik veri | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Demografik kavramlar, terminoloji ve formüller | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Nüfusun değişimi ve ölçülmesi | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ölümlülük ve ölümlülük ölçütleri | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ölümlülük ve ölümlülük ölçütleri 2 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Standartlaştırma | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaşam tablosu | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yaşam tablosu 2 | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Göç ölçütleri | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Doğurganlık ölçütleri | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Doğurganlık ölçütleri 2 | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Evlilik ve evlilik ölçütleri | Kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |