Genel Bilgi
Kod | EBE605 |
Ad | İleri Biyoistatistik (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste Sağlık özellikle ebelik alanında yürütülen çalışmalarda kullanılan istatistiksel analizlerin kullanımı, yorumlanması ve rapor edilmesiyle ilgili temel bilgilerin aktarımı hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Bilim ve bilimsel yöntem, istatsitik ve biyoistatistik, biyoistatistik ve bilgisayar, işletim sistemleri, SPSS paket programı, sağlık bilimlerinde verilerin toplanması, verilerin SPSS'e girişi, sınıflandırılması ve tablolaştırılması, grafiklerle gösterme, belirtici istatistikler, olasılık, frekans dağılımları ve bazı teorik dağılımlar, örnekleme yöntemleri, varsayımların test edilmesi, parametrik testler, parametrik testler, varyans analizi, parametrik olmayan testler, regresyon ve korelasyon analizi, sağlık alanına özel istatistiksel yöntemler.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Suat Cebeci. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri Alfa Eğitim Kitapları İstanbul, 2002 9789753164481 2. Özdamar K. SPSS ile Bioistatistik, ETAM A.Ş. Matbaa Eskişehir,2001 9789756428573 3. Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Bilimsel Araştırma Yöntemleri Beta İstanbul 2003 9752953115
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiksel yöntem ve ilkeleri açıklar. |
ÖÇ02 | Araştırma verisine ve deney yapısına uygun olan doğru önemlilik testinin seçimine karar verir ve uygulamasını yapar. |
ÖÇ03 | Veri setlerini düzenleyebilir ve bu veri setlerinden istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar çıkarır. |
ÖÇ04 | İstatistiksel analizleri uygular ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Hangi değişken türlerinde, hangi amaçla, hangi istatistiksel analiz tekniklerinin nasıl uygulanılacağı bilir. |
ÖÇ06 | İstatistiksel paket programını etkin olarak kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoistatistiğe giriş.Verilerin sınıflandırılması ve dağılım ölçüleri | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Teorik dağılımlar Örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Evren ortalamasının önemlilik testi Evren oranının önemlilik testi İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi İki eş arasındaki farkın önemlilik testi | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi Bağımlı gruplarda tek yönlü varyans analizi | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | İşaret testi Mann whitney u testi Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi Kruskal Wallis varyans analizi Ki kare analizi | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Tek ve İki Yönlü Tek Değişkenli Varyans Analizi (One and Two Way Anova) Ve Spss Uygulaması | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | TEK YÖNLÜ ÇOK DEĞİŞKENLİ VARYANS ANALİZİ (ONE WAY MANOVA) ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İKİ YÖNLÜ ÇOK DEĞİŞKENLİ VARYANS ANALİZİ (TWO WAY MANOVA) ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | KOVARYANS ANALİZİ (ANCOVA) SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | GÜVENİLİRLİK ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | FAKTÖR ANALİZİ SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | BASİT DOĞRUSAL REGRESYON VE KORELASYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | ÇOKLU DOĞRUSAL REGRESYON VE KORELASYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | LOJİSTİK REGRESYON ANALİZİ ve SPSS UYGULAMASI | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |