EBE507 Sağlık Hizmetlerinde İletişim

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE507
Ad Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SULTAN ALAN


Dersin Amacı

Bu derste, iletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Dökmen, Ü. (1996) İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.

Notlar

Dökmen, Ü. (2010) İletişim Çatışmaları ve Empati, Remzi Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişimin temel kavramları ve insan ilişkilerindeki önemini kavrar.
ÖÇ02 iletişimi etkileyen faktörleri kendi ifadesiyle söyler.
ÖÇ03 İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanır.
ÖÇ04 Kişilerarası ilişkilerde temel davranış biçimlerini kavrar.
ÖÇ05 Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık personeli ilişkilerine uyarlar.
ÖÇ06 Hasta- sağlık personeli ilişkisinin özelliklerine ilişkin temel ilkeleri tanımlar.
ÖÇ07 Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-hemşire ilişkilerinde uyarlar.
ÖÇ08 Günlük yaşamında kişilerarası ve hasta- hemşire ilişkilerinde kişilerarası iletişim becerilerini uygular.
ÖÇ09 Kendini tanımanın kişiler arası iletişim açısından önemini kendi ifadesiyle söyler.
ÖÇ10 Özel durumlarda (depresyon, yas v.b) uygun iletişim becerilerini kullanır.
ÖÇ11 Pasif, agresif, manüplatif ve atılgan davranış özelliklerini sıralar.
ÖÇ12 Çatışmaya verilen tepkileri etkileyen nedenlerin farkına varır.
ÖÇ13 Dinleme çeşitlerini sıralar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İletişim kavramı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 İletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişimi etkileyen faktörler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Yararlı iletişim teknikleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Mesleki ve sosyal iletişim Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Empati, Empatik iletişim Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Hasta hemşire ilişkisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 Terapötik iletişim Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Değişik yaş dönemleri ve ilişkiler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Özel davranış gösteren hasta ve hasta davranışları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler Ailede iletişim İletişimi engelleyen yaklaşımlar. Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Yöntem Seçilmemiş


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS