Genel Bilgi
Kod | FAR682 |
Ad | Özel Hasta Gruplarında İlaç Kullanımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Çocukluk, yaşlılık gebelik ve emzir me gibi dönemlerde ilaçların kişiselleştirilmesi konusunda gerekli bilgileri bilmek ve kullanmak. Ayrıca karaciğer ve böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda kullanılacak ilaçlara ait genel özellikleri öğrenmek ve uygulamak.
Dersin İçeriği
Çocukluk, yaşlılık gebelik ve emzir me gibi dönemlerde ilaçların kişiselleştirilmesi konusunda gerekli bilgi yer alır. Ayrıca karaciğer ve böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda kullanılacak ilaçlara ait genel özellikler anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocukluk çağı fizyolojik değişiklikleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Çocuklık çağında ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Çocukluk çağında ilaç-ilaç, ilaç--hastalık ilişkilerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Yaşlılarda fizyolojik değişiklikleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Yaşlılarda ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini bilir. |
ÖÇ06 | Yaşlılarda ilaç-ilaç, ilaç--hastalık ilişkilerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Gebelerde ve emziren annelerde fizyolojik değişiklikleri öğrenir. |
ÖÇ08 | Gebelerde ve emziren annelerde ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini bilir. |
ÖÇ09 | Gebelerde ve emziren annelerde ilaç-ilaç, ilaç--hastalık ilişkilerini öğrenir. |
ÖÇ10 | Karaciğer ve böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri, ilaçların verilme yolları ve dozlarını öğrenir ve uygular. |
ÖÇ11 | Karaciğer ve böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri, ilaçların verilme yolları ve dozlarını öğrenir ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocukluk çağı fizyolojik değişiklikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çocukluk çağında ilaç-ilaç etkileşimleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocukluk çağında ilaçların farmakokinetik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çocukluk çağında ilaç-ilaç etkileşimleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çocukluk çağında ilaçla hastalık etkileşimleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yaşlılarda fizyolojik değişiklikler | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yaşlılarda ilaçların farmakodinamik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Yaşlılarda ilaçların farmakokinetik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yaşlılarda polifarmasi ve ilaç-ilaç etkileşimi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yaşlılarda ilaç-hastalık etkileşmesi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gebe ve emziren annelerde ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Karaciğer fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Konuların genel değerlendirilmesi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |