Genel Bilgi
Kod | FAR672 |
Ad | Farmakogenetik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İlaç etkilerinin, metabolik yolaklardaki farklılıklar nedeniyle, hem terapötik etki hem de yan etkileri açısından bireyler arasında farklılık gösterdiği bilinmektedir. Dersin amacı, bu farklılığın hastanın genetik yapısıyla ilişkilendirilmesidir.
Dersin İçeriği
İlaçlara verilen yanıtlardaki değişkenlikte farmakogenetiğin rolü, Farmakogenetiğin genomik temelleri, Etnik ve ırka özgü polimorfizm, Farmakogenetik çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirir |
ÖÇ02 | İlaçları biyotransformasyon yoluyla aktive ve inaktive eden çeşitli enzimlerin polimorfizmi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikleri bilir |
ÖÇ04 | Enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinin genetik faktörlerden kaynaklandığını bilir |
ÖÇ05 | İlaç tedavisine verilen yanıtlardaki değişikliklerde genetik polimorfizmin rolünü bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaçlara verilen yanıtlarda görülen bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirilmesi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
2 | İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | İlaç metabolizmasını etkileyen faktörler: Genetik polimorfizm ve çevresel faktörler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorfizmin etkisi - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorphismin etkisi - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Farmakogenetiğin kişiselleştirilmiş tedavi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Tamoksifen kullanımı ve CYP2D6 polimorfizmi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Klopidogrel kullanımı ve CYP2C19 polimorfizmi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |