Genel Bilgi
Kod | FAR616 |
Ad | İlaç Toksisitesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı ilaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramlarını, ilaç alerjisi reaksiyonlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Yalın ve özel toksik tesirler, ilaç alerjisi, dayanıksızlık veya aşırı-duyarlık reaksiyonları, idiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar, ilaç toksisitesinin pazarlama-sonrası araştırılması ve değerlendirilmesi, ilaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve terapötik indeks
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1.Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000 2. Goodman & Gilman´s. Terapötiklerin Farmakolojik Temeli. Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996 3.Farmakoloji, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003 4.Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997
Notlar
İnternet, kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikolojinin temel kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | İlaçların toksik tesirlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | İlaç alerjisi sınıflandırılmasını bilir. |
ÖÇ04 | Teratojenite kavramını ve teratojenik etki sınıflandırılması hakkında bilgi verir. |
ÖÇ05 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümünü ve terapötik indeksini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yalın Toksik Tesirler | Okuma, araştırma | |
2 | Özel Toksik Tesiler | Okuma, araştırma | |
3 | Mutajenik (Genotoksik) Etki | Okuma, araştırma | |
4 | Karsinojenik (Onkojenik) etki (Kimyasal karsinojenesiz) | Okuma, araştırma | |
5 | Teratojenik Etki | Okuma, araştırma | |
6 | İlaç Alerjisi | Okuma, araştırma | |
7 | Tip I (Anaflaktik) reaksiyonlar | Okuma, araştırma | |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar, araştırma | |
9 | Tip II (sitotoksik) reaksiyonlar | Okuma, araştırma | |
10 | Tip III (toksik immün kompleks çökmesine bağlı) reaksiyonlar | Okuma, araştırma | |
11 | Tip IV (gecikmiş tipteki) reaksiyonlar | Okuma, araştırma | |
12 | Dayanıksızlık veya aşırı- duyarlık reaksiyonları | Okuma, araştırma | |
13 | İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar | Okuma, araştırma | |
14 | İlaç toksisitesinin pazarlama-sonrası araştırılması ve değerlendirilmesi | Okuma, araştırma | |
15 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve terapötik indeks | Okuma, araştırma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar, araştırma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |