Genel Bilgi
Kod | FAR502 |
Ad | Bireysel Farklılıklar ve İlaç Etkileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Çocukluk çağı, yaşlılık, gebelik ve laktasyon dönemi, hepatik fonksiyon bozuklukları ve renal foksiyon bozuklukları gibi bireysel faklılıklarda du ilaçların farmakodinamiği, farmakokinetiğinde görülen değişiklikleri konusunda bilgi sahibi olunması. Bu dönemlerde ilaç-ilaç, ilaç-hastalık ve ilaç- gıda etkileşimlerini öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
Çocukluk çağı, yaşlılık, gebelik ve laktasyon dönemi, hepatik fonksiyon bozuklukları ve renal foksiyon bozuklukları gibi bireysel faklılıklarda du ilaçların farmakodinamiği, farmakokinetiğinde görülen değişiklikleri içerir. Bu dönemlerde ilaç-ilaç, ilaç-hastalık ve ilaç- gıda etkileşimlerini kapsar.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocukluk çağı fizyolojisini bilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocukluk çağı fizyolojik değişiklikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çocukluk çağında ilaçların farmakodinamik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocukluk çağında ilaçların farmakokinetik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çocukluk çağında ilaç-ilaç etkileşimleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çocukluk çağında ilaçla hastalık etkileşimleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yaşlılarda fizyolojik değişiklikler | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yaşlılarda ilaçların farmakodinamik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Yaşlılarda ilaçların farmakokinetik özellikleri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yaşlılarda polifarmasi ve ilaç-ilaç etkileşimi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yaşlılarda ilaç-hastalık etkileşmesi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gebe ve emziren annelerde ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Karaciğer fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Böbrek fonksiyon bozukluğu olan hastalarda ilaç etkileri | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Konuların genel değerlendirilmesi | Farmakoloji Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Kitapları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |