Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZYOLOJİ (DR) | |
| Kod | FİZ693 |
| Ad | Deney Hayvanlarında Hemodinamik Ölçüm Yöntemleri |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Deneysel hayvanlarında hemodinamik ölçüm yöntemlerini uygulamak
Dersin İçeriği
Rodentlerde dolaşım sisteminin temel yapısal ve işlevsel özellikleri; kan basıncı, ventrikül içi basınç ve kalp atım hızının ölçümünde kullanılan sistemlerin genel özellikleri; hemodinamik ölçümler için uygulanan cerrahi işlemler; sıçanlarda barorefleks duyarlılık ölçüm yöntemlerinin genel özelliklerinin tartışılması ve ölçümlerin uygulanması.
Dersin Ön Koşulu
Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Kemirgenlerde Hemodinamik Çalışmalar İçin Araçlar ve Teknikler https://cdn2.hubspot.net/hub/40716/file-289434631-pdf/Rodent_Workbook_(RL-5-wb).pdf
Notlar
Konu ile ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sıçan ve farede dolaşım sisteminin yapısal ve işlevsel özelliklerini sayar |
| ÖÇ02 | Kan basıncı, ventrikül içi basınç ve kalp atım hızının ölçümünde kullanılan sistemlerin özelliklerini sayar |
| ÖÇ03 | Hemodinamik ölçümler için gerekli cerrahi işlemleri yapar |
| ÖÇ04 | Rodentlerde kan basıncı, ventrikül için basınç ve kalp atım hızını ölçer |
| ÖÇ05 | Rodentlerde barorefleks duyarlılık ölçüm yöntemlerinin genel özelliklerini sayar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | 1 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | 1 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel cerrahi eğitim ve cerrahi monitörizasyon | Gerekli teorik bilginin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Rodentlerin işlevsel anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Rodentlerde hemodinamik cerrahi operasyon işlemleri | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Rodentlerin anestezisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 5 | Rodentlerin intübasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 6 | Rodentlerin hayati işlevlerinin monitorizasyonu | Litaratür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
| 7 | Rodentlerde inguinal ve boyun bölgesi damarlarının izolasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
| 8 | Ara Sınav | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 9 | Basınç-hacim ilişkileri bakımından temel hemodinamik ilkeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Preklinik araştırmalarda ileri hemodinamik uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Kardiyovasküler araştırma uygulamaları için veri ediniminin temelleri | Bilgisayar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Hemodinamik verinin istatistiksel analizi | İstatistik okunması, SPSS'in okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
| 13 | Hemodinamik veri için grafiklerin hazırlanması | Bilgisayar programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
| 14 | Hemodinamik verinin sunuma hazır hale getirilmesi | Grafik çiziminin temellerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 15 | Hemodinamik verinin tartışılması | Verinin tartışılma yöntemlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,08 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||