Genel Bilgi
Kod | FİZ609 |
Ad | Egzersiz ve Spor Fizyolojisi-1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM ÖZDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan performansı için gerekli besinler olan karbonhidrat, yağ, proteinler,vitamin, mneral ve suyunun önemini kavrar,besin değerlerininin enerji karşılıkları, vücutta transferleri bunun dinlenm ve fiziksel aktivite sırasında kullanımlarını ve ölçüm metodlarını anlar, pulmoner, kardiyovasküler ve iskelet kası yapı ve fonksiyonlarının neler olduğunu bilir
Dersin İçeriği
İnsan performansı için gerekli besinler olan karbonhidrat, yağ, proteinler,vitamin, mneral ve suyunun önemini kavrar,besin değerlerininin enerji karşılıkları, vücutta transferleri bunun dinlenm ve fiziksel aktivite sırasında kullanımlarını ve ölçüm metodlarını anlar, pulmoner, kardiyovasküler ve iskelet kası yapı ve fonksiyonlarının neler olduğunu bilir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 3.Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. 4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 5. Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi 6. McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352.
Notlar
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 3.Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. 4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 5. Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi 6. McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan performansında temel besinler olan karbonhidrat,yağlar ve proteinleri anlar |
ÖÇ02 | Performans için gerekli olan mineral ve vitaminleri anlar |
ÖÇ03 | Besinlerin enerji karşılıklarını, vücutta enerji transferini, dinlenim ve istirahatte enerji kullanımını anlar |
ÖÇ04 | Vücutta istirahat ve aktivite halinde enerji kullanımının ölçümlerini anlar |
ÖÇ05 | Pulmoner sistem, kardiyovasküler sistem ve iskelet sistemi yapı ve fonksiyonunu anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beslenme:İnsan performansında temeller,karbonhidrat,lipid ve proteinler-1 | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Beslenme:İnsan performansında temeller,vitaminler,mineraller ve su | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Beslenme:İnsan performansında temeller:fizikel aktvitede optimal beslenme | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Besinlerin enerji değerleri, vücutta enerji transferi | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fiziksel aktivitede enerji transferi | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinlenim ve fiziksel aktivitede enerji sarfiyatı, insanda enerji harcanmasının ölçümü-1 | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinlenim ve fiziksel aktivitede enerji sarfiyatı, insanda enerji harcanmasının ölçüm-2 | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Pulmoner yapı ve fonksiyon | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gaz değişimi ve transport | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Pulmoner ventilasyonun dinamikleri | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kardiyovasküler sistem | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Düzenleme ve entegrasyon,fonksiyonel kapasite | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İskelet kası yapı ve fonksiyonu | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hareketin nöral kontrolü | Power Point sunu, inteaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |