HEM639 İleri Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği II

7 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM639
Ad İleri Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA


Dersin Amacı

Bu derste, 0-18 yaş grubu çocuk/gençlerin toplum ve aile içinde fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal bir varlık olarak büyüme-gelişmesi, sağlık sorunlarının çocuk ve ailesi üzerine etkileri aile merkezli bir yaklaşımla ve koruyucu, tedavi edici/ bakım verici, danışman, eğitici hemşirelik rol ve işlevleri ile bağlantılı olarak ele alınır. Çocuk ve ailenin mevcut /olası akut ve kronik sağlık sorunlarına fiziksel, ruhsal ve sosyal tepkileri onaylanmış hemşirelik tanıları kullanılarak uygun hemşirelik girişimlerine ilişkin bilgi ve uygulamaları içerir.

Dersin İçeriği

Dünya ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklar. Çocuk hemşireliğinin çocuk sağlığına etkisine bakış

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 1.2 Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitap Editörlüğü 1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 1.3. Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitaplarda Bölümler 1. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 2. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 3. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 4. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 5. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 6. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern

Notlar

Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8 Üniversitenin veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocukluk dönemlerine göre büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesinde hemşirenin işlevi
ÖÇ02 Dünya ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklar. Çocuk hemşireliğinin çocuk sağlığına etkisine bakış
ÖÇ03 Doktora öğrencisinin, çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama, uygulama ve değerlendirme ile birlikte, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır.
ÖÇ04 Ülkemizde sık görülen çocuk ölüm nedenleri ve bunu azaltmaya yönelik yapılması gerekenlere çocuk hemşireliği açısından bakış


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşimi kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası etkileşim kurar. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocukluk dönemlerine göre büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesinde hemşirenin işlevi İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dünya ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklar. Çocuk hemşireliğinin çocuk sağlığına etkisine bakış İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bağışıklamada çocuk hemşirelerinin dikkat etmesi gereken konular Aşıların yan etkileri hakkında aileye eğitim İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Riskli yenidoğana yaklaşım ve hemşirelik tanıları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Çocuklarda sık görülen beslenme bozuklukları ve hemşirelik tanıları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Enfeksiyon hastalığı olan çocuklarda bakım ve hemşirelik tanıları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Çocuklarda solunum yolu hastalıkları ve hemşirelik tanıları. Astımı olan çocuk ve ailesine hemşirelik girişimleri İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Çocuklardaki endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik girişimleri. Diabetes Mellitusu olan çocuklarda hemşirelik bakımı ve olası tanıları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Konjenital anomaliler ve hemşirelik girişimleri. Konjenital kalp hastalığı olan çocuk ve ailesine hemşirelik bakımı İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 Kronik böbrek yetmezliği olan çocuklarda hemşirelik bakımı ve mevcut/olası tanıları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Hematolojik sorunu olan çocuklarda aile merkezli yaklaşım. ALL tanısı alan çocuk ve ailesine hemşirelik bakımı İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ülkemizde sık görülen çocuk ölüm nedenleri ve bunu azaltmaya yönelik yapılması gerekenlere çocuk hemşireliği açısından bakış İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Ülkemizde sık görülen enfeksiyon hastalıkları İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kas iskelet sistemine ait sorunu olan çocuğun ailesine eğitim İlgili literatürle seminer yazması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 185
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,40
AKTS 7 AKTS