Genel Bilgi
Kod | HİS515 |
Ad | Yardımlı Üreme Tekniklerine Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YURDUN KUYUCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yardımlı üreme teknikleri ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Embriyoloji Laboratuvarında bulunan alet ve malzemeler, insan embriyo gelişiminde kullanılan kültür ortamları, mevcut yasal ve etik uygulamalar, IVF laboratuvarında kalite kontrol, spermatogenezis, erkek infertilitesinde tanıya yönelik testler ile sperm hazırlama prosedürleri, oogenezis, oosit toplama (OPU) prosedürü ile oosit morfolojisinin değerlendirilmesi ve in vitro maturasyon, klasik in vitro fertilizasyon, mikromanipülasyon teknikleri, intrasitoplazmik sperm injeksiyon (ICSI) prosedürü, embriyoner kalite değerlendirilmesi ve embriyo seçim kriterleri, embriyo transferi, kriyoprezervasyon ve preimplantasyon genetik tanı konularını içermektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İn Vitro Fertilizasyon (IVF) Laboratuvar Yöntemleri. Lale Delilbaşı, Güneş Tıp Kitabevi, 2008.
Notlar
İn Vitro Fertilizasyon (IVF) Laboratuvar Yöntemleri. Lale Delilbaşı, Güneş Tıp Kitabevi, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel üreme fizyolojisi ve endokrinolojisi hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | IVF laboratuvarının işleyişi ve kullanılan malzemeler hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Erkek infertilitesi ve sperm hazırlama protokolleri hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ04 | Oosit toplama, oosit morfolojisi ve maturasyonu hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ05 | ÜYTE uygulamaları ve ilgili etik-yasal konularda bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için dokuları hazırlayabilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurabilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ÜYTE uygulamalarının tarihçesi, mevcut yasal ve etik uygulamalar | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Embriyoloji Laboratuvarı ve IVF laboratuvarında kalite kontrol | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan embriyo gelişiminde kullanılan kültür ortamları | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Spermatogenezis, erkek infertilitesinde tanıya yönelik testler ve sperm hazırlama prosedürleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Dişi üreme sistemi histolojisi, fizyolojisi ve endokrinolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Oogenezis, oosit toplama (OPU) prosedürü, oosit morfolojisinin değerlendirilmesi ve in vitro maturasyon | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fertilizasyon ve fertilizasyon anomalileri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Klasik in vitro fertilizasyon | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mikromanipülasyon teknikleri ve intrasitoplazmik sperm injeksiyonu (ICSI) tekniği | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Embriyoner gelişim, embriyoner kalite değerlendirilmesi ve embriyo seçim kriterleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Embriyo transferi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kriyoprezervasyon | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İmplantasyon | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Preimplantasyon genetik tanı | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |