BSB652 Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler ve Psikolojik Süreçler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BSB652
Ad Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler ve Psikolojik Süreçler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EREN ULUÖZ


Dersin Amacı

Bu Dersin Temel Amacı Öğrencinin Spor yaralanmaları hakkında temel ilkeleri bilmesi ve ortaya çıkan psikolojik süreçleri ve bu süreçleri yönetebilme becerilerini öğrenebilmesidir

Dersin İçeriği

Spor Yaralanmalarında Temel İlkeler, teoriler ve Psikolojik Süreçlerin öğrenilmesi ve yönetilmesi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8

Notlar

Sports Injuries. Their Prevention and treatment. L. Peterson & P. Renström. Martin-Dunitz, London, 1990, ISBN: 0-948269-92-8 Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 - Spor Yaralanmaları ile ilgili temel kavramları bilir - Spor Yaralanmalarıne neden olan faktörleri bilir - Sıcak, soğuk, su altı ve yüksek irtifa gibi çevresel faktörlere bağlı yaralanmalar hakkında bilgi edinir - Aşırı kullanım yaralanmaları ve önlenmesi konusunda deneyim sahibi olur. - Çeşitli organ sistemlerine özgü spor yaralanmaları hakkında fikir sahibi olur - Saha kenarında ilk yardım konusunda bilgiler elde eder - Sporcuya yaralanma konusunda etik kurallar çerçevesinde bilgi verme ve uygulama yapmayı tartışır - Spor yaralanması sürecinde ortaya çıkan psikolojik süreçleri bilir ve yönetir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. 1
PÖÇ02 Belirsiz Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. 2
PÖÇ03 Belirsiz Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. 3
PÖÇ04 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. 3
PÖÇ05 Belirsiz Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. 2
PÖÇ06 Belirsiz Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. 1
PÖÇ07 Belirsiz Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. 1
PÖÇ08 Belirsiz Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. 1
PÖÇ09 Belirsiz Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. 2
PÖÇ10 Belirsiz Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. 2
PÖÇ11 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. 1
PÖÇ12 Belirsiz Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Spor yaralanmalarında temel kavramlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Spor yaralanmalarına neden olan faktörler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Antrenman bileşenleri ve yaralanma ilişkisi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sık karşılaşılan spor yaralanmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Spor yaralanmalarının psikolojik temelleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Spor yaralanmlarında ilk yardım uygulamaları ve psikolojik destek uygulamaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Spor yaralanmalarında temel rehabiltasyon süreci ve psikolojik destek uygulamaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Temel rehabilitasyon süreci sonrasında branşa özgü müsabakaya dönüş evresi ve psikolojik süreçler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Yaralanma geçirmemiş sporcularda spor yaralanmalarına psikolojik hazırlık İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS