Genel Bilgi
Kod | BSB607 |
Ad | Ergojenik Yardım Maddeleri ve Doping |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Doping ve ergogenik yardım maddelerinin kullanım nedenlerinden başlayarak açıklamak, kullanılan farmakolojik ajanların sınıflamasını yapmak, etki mekanizmalarını ve kullanımından kaynaklanabilecek sorunları tartışmak
Dersin İçeriği
Dopingin ve ergojenik yardım maddelerinin tanımı, farmakolojik mekanizmalar, performansa etkileri ve yasal yaptırımlar konusu tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Louise Burke, Vicki Deakin. Clinical Sports Nutrition.Mc Graw Hill Medical, 2006
Notlar
https://www.wada-ama.org/en/resources/world-anti-doping-program/world-anti-doping-code
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sporda kullanımı yasaklanmış maddeler / doping tanımını yapar, sporcuyu bu maddelere yönelten unsurları tartışır. |
ÖÇ02 | Ergojenik yardım maddelerinin tanımı ve kullanımı düzenleyen yaptırımları öğrenecek |
ÖÇ03 | Performans ve ilaç suistimali arasındaki ilişkiyi tartışır |
ÖÇ04 | Anabolik steroidleler ve büyüme hormonununetki mekanizmalarını ve performansa etkilerini irdelemek |
ÖÇ05 | Amfetamin, Kokain, Efedrin ve türevlerinin etki mekanizmalarını ve performansa etkilerini irdelemek |
ÖÇ06 | Barbiturat, benzodiazepinler ve narkotik analjeziklerin etki mekanizmalarını ve performansa etkilerini irdelemek |
ÖÇ07 | Beta blokerler, diüretiklerin etki mekanizmalarını ve performansa etkilerini irdelemek |
ÖÇ08 | Amino asitlerin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ09 | Karbonhidratlar, liditlerin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ10 | Demir metabolizmasının sportif performans açısından önemini öğrenecek |
ÖÇ11 | Hidrasyon stratejileri and osmolaritenin düzenlenme mekanizmalarını öğrenecek |
ÖÇ12 | Vitaminler ile kreatininergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ13 | Bikarbonat, sitrat ve fosfat tamponların ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ14 | Doping testlerinn esaslarını tanımlar, numune alma sürecini öğrenir |
ÖÇ15 | Yasal Yaptırımları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sporda kullanımı yasaklanmış maddeler / doping | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ergojenik yardım maddelerinin tanımı ve kullanımı düzenleyen yaptırımları öğrenecek | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Performans ve ilaç suistimali | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Anabolik steroidler, Büyüme hormonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Amfetamin, Kokain, Efedrin ve türevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Barbiturat ve benzodiazepinler, Narkotik analjezikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Beta blokerler, Diüretikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunu ve ödev hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Amino asitler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Karbonhidratlar, liditler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Demir metabolizması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hidrasyon stratejileri and osmolaritenin düzenlenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Vitaminler ve kreatin | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bikarbonat, sitrat ve fosfat tamponları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Doping testleri ve yasal yaptırımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunu ve ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |