BİO529 Nutrigenetik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİO529
Ad Nutrigenetik
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik ile ilgili tek nükleotid polimorfizmleri, gen örnekleri ve hastalık riskleri bilgisini kazandırmak.

Dersin İçeriği

Gen diyet ilişkisi, Nutrisyonel genetik ve epigenetik, tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri, Diyet metilasyon kanser ilişkisi, Diyabet, obezite, osteoporoz, hipertansiyon genetiği, kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşım, Laktoz intoleransı, Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar, Lipid metabolizması ve bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini bilmek ve açıklayabilmek

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Coşkun T. Nutritional genomics. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2007; 50: 1-56.

Notlar

Gündoğdu AK, KARAHAN AG. Nutrigenomik Teknolojileri. GIDA 2008; 33 (4): 183-191.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gen diyet ilişkisini tanımlar
ÖÇ02 Tek nükleotid polimorfizmleri ve hastalık riskleri ilişkilerini anlar
ÖÇ03 Diyet metilasyon kanser ilişkisini anlar
ÖÇ04 Epigenetik ve diyet ilişkisini anlar
ÖÇ05 Obezite genetiğini tanımlar
ÖÇ06 Osteoporoz genetiğini ifade eder.
ÖÇ07 Hipertansiyon genetiğini ve Lipid metabolizmasını izah eder.
ÖÇ08 Kardiyovasküler biyolojik belirteçleri modifiye etmek üzere diyetle yaklaşıma açıklık getirir.
ÖÇ09 Folat metabolizması ve ilişkili hastalıklar hakkında sonuç çıkarmak.
ÖÇ10 Demir homeostazı ve hemokromatozis'i gözden geçirir.
ÖÇ11 Laktoz intoleransı genetiğini hatırlar.
ÖÇ12 Bilinen polimorfizmler ile gen örneklerini açıklar.
ÖÇ13 Diyabet genetiğini izah eder.
ÖÇ14 Beslenme ve sağlıklı yaşamın farkına varır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genetik materyalin yapısını incelemek 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genlerin yapısını bilmek 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak 1
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PCR hazırlamak
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gen-Diyet İlişkisi, Nutrisyonel Genetik ve Epigenetik literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Beslenme ve Sağlıklı Yaşam literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Obezite Genetiği literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kardiyovasküler Hastalıkların Genetiği ve Diyetle Yaklaşım literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Hipertansiyonda Genetik Varyasyonlar literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kanser- Metilasyon- Diyet İlişkisi literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 SNP ler ve hastalık riskleri literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Laktoz intoleransı literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Osteoporoz genetiği ve kemik sağlığı literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Folat metabolizması, Nöral tüp defekti, Down sendromu literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Demir homeostazı, Hemokromatozis literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Lipid Metabolizması SNP örnekleri literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Diyabet Genetiği literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Bilinen polimorfizmler ve taşıyan gen örnekleri literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Ara Sınav Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 130
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,20
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 11:33