Genel Bilgi
Kod | BİO511 |
Ad | Bakteri Genetiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bakteriler hakkında genel bilgi sahibi olmak, patojen ve non patojen bakteriler arasındaki farkları bilmek, bakterilerde patojen etkiye sahip yüzey özelliklerini tanımak ve bakteri genomu hakkında bilgi sahibi olmak ve bakteriler arasında gen aktarımını öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Bakteriler hakkında genel bilgiler. Bakteri üremeleri. Bakterilerin hücresel yapıları. Hücre içi yapılar. Bakterilerin dış yapıları; yüzey uzantıları(sil, flagel, pilus). Bakteri genomu; DNA, RNA. Bakterilerde gen fonksiyonlarının düzenlenmesi, operon kuramı. Bakterilerde mutasyonlar. Bakteriyofajlar, morfolojik yapıları, sınıflandırılmaları. Fajların yaşam döngüleri. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transformasyon. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Konjugasyon. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transdüksiyon. Plazmitler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Muvakfak AKMAN, Bakteri Genetiği.
Notlar
Öğretim Üyesi Ders Notları ve Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bakteriler hakkında genel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ02 | Bakterilerin üremelerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Bakterilerin hücresel yapılarını, hücre içi yapılar ve organelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Bakterilerin dış yapılarını, yüzey uzantıları (sil, flagel, pilus)'nı ve fonksiyonlarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Bakteri genomu (DNA, RNA) hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Bakterilerde gen fonksiyonlarının düzenlenmesi ve operon kuramını öğrenir. |
ÖÇ07 | Bakterilerde mutasyonları ve etkilerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Bakteriyofajlar, morfolojik yapıları ve sınıflandırılmalarını öğrenir. |
ÖÇ09 | Fajların yaşam döngülerini (lizojenik ve litik döngüleri) öğrenir. |
ÖÇ10 | Bakteriler arasında genetik madde aktarımını öğrenir. (Transformasyon,Transdüksiyon, Konjugasyon). |
ÖÇ11 | Plazmitlerler hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bakteriler hakkında genel bilgiler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Bakterilerin üremeleri. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Bakterilerin hücresel yapıları. Hücre içi yapılar. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Bakterilerin dış yapıları. Yüzey uzantıları (sil, flagel, pilus). | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Bakteri besi yeri hazırlama ve Bakteri kolonisi oluşturma. | Besi yeri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
6 | Bakteri genomu; DNA, RNA. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Bakterilerde gen fonksiyonlarının düzenlenmesi, operon kuramı. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Soru hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
9 | Bakterilerde mutasyonlar. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Bakteriyofajlar, morfolojik yapıları, sınıflandırılmaları. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Fajların yaşam döngüleri. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transformasyon. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Konjugasyon. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transdüksiyon. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Plazmitler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,36 | ||
AKTS | 5 AKTS |