Genel Bilgi
Kod | Trans528 |
Ad | Derleme Yazma (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin derleme makale okuma ve yazma becerilerinin gelişmesi
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler translasyonel araştırmalar alanında güncel bir konu hakkında literatür taraması yaparak yaklaşık 3000 kelimelik, tercihen İngilizce bir makale hazırlarlar. Bu derleme yazı, sağlık alanındaki bir sorunu ortaya koymalı ve sorunun yanıtı ile ilgili literatür bilgilerini ve bu bilgilerin güvenilirliğini araştırarak okuyucuya anlaşılır ve kapsamlı bir kaynak sunmalıdır. Derleme yazısı değerlendirme kriterleri, yazının sunumu ve oryantasyonu (figürler ve tablolar dahil), konunun anlaşılmış olması, literatürün kullanılması, deneysel bulguların tartışılması, literatürdeki verilerin ortadaki sorunun ne kadarını ve nasıl yanıtladığını ortaya çıkarması olacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Öğrenciler ilgi duydukları bir alanla ilgili ön literatür incelemeleri ile derse başlamalıdır
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler literatür taramak için kullanacakları veritabanlarını öğrenirler |
ÖÇ02 | Veritabanı taramalarında doğru anahtar kelime seçimleri yapabilirler |
ÖÇ03 | Makalelerin kanıt değerlerini analiz edebilirler |
ÖÇ04 | Bir araştırma sorusu belirleyerek literatür incelemesi yapabilirler, gerekirse araştırma sorularını revize edebilirler |
ÖÇ05 | Sistematik derlemeler için PRISMA kriterlerine uygunluğu değerlendirebilirler |
ÖÇ06 | Sistematik derleme ve meta analiz arasındaki farkı bilirler ve bu makaleleri okuyup değerlendirebilirler |
ÖÇ07 | Sistematik derleme makalesi yazabilirler |
ÖÇ08 | Bir derleme makaleyi değerlendirip kritik yapabilirler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deneysel araştırma planlar, yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derleme makalenin önemi ve makale veritabanlarının tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
|
2 | Doğru anahtar kelime seçimleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
|
3 | Makalelerin kanıt değerleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
|
4 | Derleme makalelerin tipleri ve özellikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
5 | Derleme makale için araştırma sorusu belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
6 | Araştırma sorularına uygun anahtar kelimelerin seçilmesi ve veri tabanı tarama sonuçlarının sunumları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
7 | Araştırma sorusunun revizyonu | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Derleme makalede tablo ve grafikleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
|
10 | Derleme makalede yöntem yazımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
|
11 | Makalelerin ilk taslaklarının sunumları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
12 | Taslakların kritiğinin yapılması - değerlendirme raporu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
13 | Revize makale taslaklarının sunulması ve PRISMA checklist | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
14 | Sistematik derleme örnek makale sunumları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
15 | Meta-analiz örnek makale sunumları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Makalenin dergiye gönderilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |