Genel Bilgi
Kod | VPT 501 |
Ad | Genel Patoloji Dolaşım Bozuklukları (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Amacı / Hedefi
* Hiperemi ve konjesyonun nasıl oluştuğunu, Anemi ve türlerini, hemoraji ve çeşitleri ile ilgili temel bilgileri öğrenir. Şok ve kolapsın oluşum mekanizmaları ve klinik bulguları ile patolojik bulgularını tanır hale gelir. * Trombozun ne olduğu, çeitleri ve sonuçları hakkında patolojik verileri değerlendirmek, *Emboli, embolizm, emboli türleri ve sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak ve embolinin sonuçlarını değerlendirmek, *İnfarktüs ve ödemin tanımı ile türleri ve sonuçları hakkında bilgi birikimi sağlamak ve tüm maddelerdeki verileri kullanarak teşhis koyabilme yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriği
Hemostasis, kanın pıhtılaşmasındaki hatalar, anemi, hiperemi, hemoraji, ödem, tromboz, iskemi, infarktüs, emboli, şok ve dehidrasyonun tanım, etiyoloji, patojenez ve makroskobisi ile mikroskobisini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Eren H, Kıran MM, Çiftci MK, Veteriner Genel Patoloji Bahçıvanlar Basım Sanayii, 2021;
Notlar
Ders notu ve güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hiperemi, konjesyon ve anemi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Hiperemi nedir, aktif ve nedenleri nelerdir, pasif hiperemi (kojesyon) ve nedenleri neler olduğunu öğrenir |
ÖÇ03 | Hiperemi ve konjesyonun sonuçları nelerdir ve bu durumda yapılması gereken müdahalelere zemin hazırlar |
ÖÇ04 | Anemi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Aneminin ne olduğunu ve çeşitlerinin neler olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Aneminin klinik ve patolojik belirtileri ile aneminin sonuçlarının kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hiperemi ve konjesyon nedir, aktif hiperemi, pasif hiperemi, hiperemi ve konjesyonun sebepleri ile sonuçları nelerdir. Patolojik bulguları nelerdir. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Aneminin tanımı, genel anemi ve lokal anemiler nelerdir, aneminin klinik ve patolojik belirtileri nelerdir, aneminin sonuçları nelerdir. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kanama nedir çeşitleri ve sebepleri nelerdir, kanamaların isimlendirilmesi, kanamanın sonuçları nelerdir. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Şok (kollaps) tanımı, nedenleri, oluşum mekanizmaları, çeşitleri, patolojik bulguları, seyri hakkında bilgi verilir.. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Trombozun tanımı, trombozun nedenleri, oluşum mekanizması, trombozun genel morfolojik ve patolojik özellikleri, trombozun çeşitleri ve trombozun sonuçları nelerdir. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Emboli ve embolizm nedir, paradoks ve retrograd emboli nedir oluşum mekanzimaları nasıldır | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav sorusu hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Embolinin türleri nelerdir, oluşum mekanizmları nelerdir | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Canlı hastalık etkenleri yönünden emboli türleri nelerdir, mekenizmaları nelerdir | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İnfarktus nedir, infarktusun oluşumunu belirleyen faktörler nelerdir, infarktusun seyri nasıldır. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ödem nedir, ödemin oluşum mekanizması nedir, ödemin çeşitleri nelerdir | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ödemin patolojik bulguları, morfolojik görünümü ve ödemin sonu nasıldır | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dehidrasyon nedir, oluşum mekanizması nasıldır, sebepleri nelerdir ve çeşitleri nelerdir | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorusu hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorusu hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |