DEN125 Dişhekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm

3 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN125
Ad Dişhekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU


Dersin Amacı

Geleceğin diş hekimlerine sağlık mesleklerini, mesleki kültürü, diş hekimliği mesleğinin içeriğini ve sınırlarını, diş hekimliğine ait profesyonel mesleki sorumlulukları ve mesleki değerleri tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin kapsamında meslek kavramı, sağlık mesleklerinin tarihçesi, sağlık mesleklerinin özellikleri, diş hekimliği mesleğinin yapısı ve özellikleri, mesleki aidiyet olgusu, mesleki ve profesyonel sorumluluklar, bilgiye erişme ve eleştirel düşünme becerisinin önemi yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İlter Uzel, Diş Hekimliğine Giriş. ISBN:975-487-131-0, ADANA/2006   Avrupa’lı Dişhekiminin Profil ve Yeterlilikleri. A.J.M. Plasschaert ve ark. Çev. Gökhan Alpaslan. November 2004 by the Association for Dental Education in Europe ,   Funda Gülay Kadıoğlu, Diş Hekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm Ders Notu Kadıoğlu FG. Sağlık Alanında Hatalı Uygulamalar ve Hasta Güvenliği. Dişhekimliği Dergisi 2012; 103(2):30-31., Welie JVM. Is Dentistry a Profession?, Part 1. Professional Defined, J Can Dent Assoc, 2004; 70(8): 529-32, Cowpe J., Plasschaert A., Harzer W., Vinkka-Puhakka H.and Walmsley AD. Profile and competences for the graduating European dentist – update 2009 by the Association for Dental Education in Europe.

Notlar

İlter Uzel Tıp ve Diş Hekimliği Müzesi Adana


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diş hekimliği mesleğine ilişkin temel kavramları açıklar ve örneklendirir.
ÖÇ02 Diş hekimliğinde mesleki aidiyetin önemini açıklar.
ÖÇ03 Mesleki sorumluluklarına değer biçer.
ÖÇ04 Diş hekimliği mesleği için empatik becerinin önemini kavrar ve savunur
ÖÇ05 Hastaya bütüncül yaklaşımı anahatlarıyla belirtir ve diş hekimliğinde disiplinler arası takım çalışmalarını örnekle açıklar
ÖÇ06 Mesleki sınırlarını tahmin ederek gerektiğinde alanında uzman kişilerle işbirliği yapmayı öngörür


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle Tanışma Ders Programını Tanıtma Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 ÇÜ Diş Hekimliği Fakültesinin Tarihçesi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Diş Hekimliği Disiplininin ve Alt Dallarının Tanıtımı kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Meslek ve Mesleki Kültür kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Sağlık Mesleklerinin Doğuşu kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Diş Hekimliği Mesleğinin Doğuşu kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Sağlık Alanında Mesleki Günler kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Diş Hekimliği Günü kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Bilgi, Bilim, Uygulamalı Bilim, Teknoloji ve Tıp ilişkisi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Hasta, Hastalık, Semptom, Sendrom, Sağlık kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Sağlık Hizmeti, Sağlık Çalışanı, Hekim, Diş Hekimi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Sağlık Mesleklerinde Profesyonelizm kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Mesleki Kimlik Oluşumu ve Profesyonellik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Diş Hekimliğinde Profesyonellik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Sınav Öncesi Değerlendirme kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Ara Sınav kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bir Uygulamalı Bilim Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
18 Bir Teknik Disiplin Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
19 Bir Sanat Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
20 Bir Sosyal Kurum Olarak Diş Hekimliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
21 Diş Hekiminin Yasal Görev ve Sorumlulukları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
22 Diş Hekimliğinde Mesleki Yeterlilik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
23 Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
24 Diş Hekimliğinde Empatik Beceri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
25 Diş Hekimliğinde Klinik Bilgiye Erişim ve Ekip Çalışmasının Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
26 Diş Hekimliğinde Klinik Karar Verme ve Ekip Çalışmasının Önemi kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
27 Kanıta Dayalı Diş Hekimliği ve Eleştirel Düşünce kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
28 Ağız Sağlığının Kazandırılması ve Sürdürülmesinde Diş Hekiminin Rolü kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
29 Diş Hekimliğinde Uzmanlaşma kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
30 Diş Hekimliği Tarihinde Kim Kimdir kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
31 Sınav Öncesi Değerlendirme kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Yıl Sonu Sınavları kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 1 29
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 70
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,80
AKTS 3 AKTS