Genel Bilgi
Kod | DEN547 |
Ad | Özel Bakım Gerektiren Bireylerde Diş Hekimliği Yaklaşımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (16 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUHARREM CEM DOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUHARREM CEM DOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özel Bakım Gerektiren Bireylere Diş Hekimi Yaklaşımının Temellerinin Anlatılması
Dersin İçeriği
Özel Bakım Gerektiren Bireylere Diş Hekimi Yaklaşımı ve Davranış Yönlendirme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Özel İhtiyaçları Olan Çocuklar İçin Diş Bakımı: Klinik Rehber, Travis M Nelson, Jessica R Webb, 2019
Notlar
yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özel bakım gerektiren bireylerle ve ebeveyn/bakıcılarıyla uygun iletişim yöntemlerini kullanır |
ÖÇ02 | Özel bakım gerektiren bireylerin ağız sağlığı ve ağız fonksiyonunu etkileyebilecek bozuklukların, engelliliğin ve sistemik sorunların temel unsurlarını tespit eder. |
ÖÇ03 | Özel bakım gerektiren bireylerde karyojenik olmayan beslenme ve diyet önerir. |
ÖÇ04 | Özel bakım gerektiren bireylerde dental bakım için duyarsızlaştırma ve terapötik davranışsal yaklaşımı bilir. |
ÖÇ05 | Özel bakım gerektiren bireylerde oral hijyen eğitimi verir, oral hijyen araçları kullanımına ve özel bakım gerektiren bireylerde fırçalama şekline hâkimdir. |
ÖÇ06 | Özel bakım gerektiren bireylerde diş çürüklerinin tedavisini bilir. |
ÖÇ07 | Özel bakım gerektiren bireylerde koruyucu diş hekimliği uygulamalarını bilir (ART, flor/gümüş flor uygulaması, pit ve fissür örtücü uygulaması gibi) |
ÖÇ08 | Özel bakım gerektiren bireylerde sık görülen oral patolojiler hakkında bilgi sahibidir.(bruksizm, dental erozyon, diş eti kanaması gibi) |
ÖÇ09 | Özel bakım gerektiren bireylerde farmokolojik hasta yönetimini bilir. (genel anestezi, sedasyon…) |
ÖÇ10 | Özel bakım gerektiren bireylerin ebeveynlerini/bakıcılarını dental sağlık konusunda eğitebilir. |
ÖÇ11 | Özel bakım gerektiren bireylerin risk değerlendirmesini yapar ve tedavisini planlamayı bilir. |
ÖÇ12 | Özel bakım gerektiren bireylerin değerlendirilmesinde, farklı meslek gruplarıyla birlikte çalışmayı ve bunun sağlayacağı faydaları göz önünde bulundurmayı bilir. |
ÖÇ13 | Özel bakım gerektiren bireylerin komorbit hastalığına göre tedavisini düzenlemeyi ve yönlendirmeyi bilir. |
ÖÇ14 | Komplike tedavi ihtiyacı olan özel bakım gerektiren bireylerde, bakımlarının sağlanması veya başka bir hekime yönlendirilmesi sorumluluğunu bilir. |
ÖÇ15 | Özel bakım gerektiren bireylerde uygun teknikler kullanılarak basit tedavileri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Özel Bakım Tanımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Özel Bakım Hasta Grupları | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Zihinsel Engellilere Yaklaşım | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bedensel Engellilere Yaklaşım | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tıbbi Hastalık Şikayeti Olanlar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | 9- Nörolojik bozukluklar, ağız içi bakım ve tedavi yaklaşımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 10- Kas hastalıkları, ağız içi bakım ve tedavi yaklaşımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | ||
9 | 11- Kan hastalıkları, ağız içi bakım ve tedavi yaklaşımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Özel Bakım Gerektirenlerde Ağız İçi Bakım | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Özel Bakım Gerektirenlerde Koruyucu ve Restoratif Tedaviler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Özel Bakım Gerektirenlerde Davranış Yönetimi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Özel Bakım Gerektirenlerde Sedasyon ve Genel Anestezi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Orofasial bozuklukların tanımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Orofasiyal Tedavide Kullanılan Apareyler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 35 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,40 | ||
AKTS | 1 AKTS |