Genel Bilgi
Kod | BİO645 |
Ad | Gen-Genom ve Proteom Z |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Gen ve Genom yapısının özellikleri, farklılıklarını hastalıklarla olan ilişkisinin anlaşılması için gerekli alt yapının oluşturulması.
Dersin İçeriği
Gen yapısı, Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi, Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi, Evrim ve Eksonlar, Domain, Tür kompleksliği ve Gen sayısı, Tür kompleksliği ve Gen sayısı, Esansiyel gen sayısı ve önemi, I.VİZE, Protein büyüklüğü ile genom ve kompleksiteilişkisi, Genom yapısı, Genom, Transkriptom, Proteom ve Protein Protein etkileşimi kavramları, Genom büyüklüğü, İnsan Genomu, Genomiks ve Proteomiks, Proteinlerin özellikleri ve Proteomiks, Neden Proteom, Homoloji ile Protein yapısı ve fonksiyonları arasındaki ilişki, Proteomiks ve Tıp alanında ki uygulamaları, Proteom çalışmaları ve aşamaları, Proteom Teknikleri, Final Sınavı,
Dersin Ön Koşulu
BİO-501 ve BİO-502 Tıbbi Genetik Derslerini almış olmak
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sonu omic ile biten Genomik, proteomik ve metabolomik gibi kavramları bilir |
ÖÇ02 | Genomik, proteomik ve metabolomik arasındaki bağlantıları anlayabilme yeterliliğindedir. |
ÖÇ03 | Omics alanında yapılan projeleri bilir. |
ÖÇ04 | Omics ve kompleks hastalıklar arasındaki bağlantıları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gen yapısı | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Evrim ve Eksonlar, Domain | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Tür kompleksliği ve Gen sayısı | Slayt hazırlama | |
6 | Tür kompleksliği ve Gen sayısı | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Esansiyel gen sayısı ve önemi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Protein büyüklüğü ile genom ve kompleksite ilişkisi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Genom yapısı, Genom | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Transkriptom, Proteom ve Protein Protein etkileşimi kavramları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Genom büyüklüğü, İnsan Genomu, Genomiks ve Proteomiks | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Proteinlerin özellikleri ve Proteomiks, Neden Proteom | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Homoloji ile Protein yapısı ve fonksiyonları arasındaki ilişki | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Proteomiks ve Tıp alanında ki uygulamaları, Proteom çalışmaları ve aşamaları, Proteom Teknikleri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |