Genel Bilgi
Kod | BİO611 |
Ad | Post Genetik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kompleks hastalıkların genetik ve kalıtım kalıpları bakımından incelenmesi.
Dersin İçeriği
Genom projelerinin sonuçları, Postgenetik kavram ve önemi, Çekirdek mimarisi ve organizasyonu, Kromozom yapıları, Çekirdek ve kromozom territoryumları, Çekirdek ve kromozom territoryumları, Gen ifadesi ve kontrolü, Homeotik genlerin yapı ve özellikleri, Gelişim-farklılaşma-kök hücre ve hastalıkların kesişmesi, Gelişim-Farklılaşma-kök hücre ve hastalıkların kesişmesi, Genomik imprinting, İzolatör-susturucu ve imprint genler, Polycomb proteinler ve transkipsiyon, Post genetik hastalıklar ve özellikleri. VİZE/FİNAL
Dersin Ön Koşulu
Kanser Biyolojisi, Gen Genom ve Proteom, Epigenetik derslerinin alınmış ve başarıyla tamamlanmış olması
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Post genetik kavramların ve önemini bilmeli. |
ÖÇ02 | Çekirdek mimarisi ve kromozom territoryumlarının önemini bilmeli. |
ÖÇ03 | Kromozomların teritoryumlarının önemini bilmeli. |
ÖÇ04 | Gelişim farklılaşma ve kök hücre ile hastalıkların kesişimini bilmeli. |
ÖÇ05 | Post genetik hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmalı. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genom projelerinin sonuçları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Postgenetik kavram ve önemi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Çekirdek mimaresi ve organizasyonu | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Kromozom yapıları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Çekirdek ve kromozom territoryumları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Çekirdek ve kromozom territoryumları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Gen ifadesi ve kontrolü | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru ile yazılı sınav, sözlü sınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gen ifadesi ve kontrolü | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Homeotik genlerin yapı ve özellikleri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Gelişim-farklılaşma-kök hücre ve hastalıkların kesişmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
12 | Gelişim-farklılaşma-kök hücre ve hastalıkların kesişmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
13 | Genomik imprinting, İzolatör-susturucu ve imprint genler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Polycomb proteinler ve transkipsiyon | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Post genetik hastalıklar ve özellikleri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru ile yazılı sınav, sözlü sınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru ile yazılı sınav, sözlü sınav. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |